Genre: 

16. DECEMBER - Parliament: Mothership connection

16-12-19
Af: 
Kjartan F. Stolberg

Bibzooms julekalender:
Store øjeblikke fra musikhistorien

Frem til juleaften kan du hver dag læse om et spændende album fra musikhistorien.

Funkguden George Clintons grupper Funkadelic og Parliament er to af de vigtigste navne, funkmusik har oplevet. Parliaments største værk er uden tvivl deres fjerde album, som også var Clintons kommercielle gennembrud. Pladen åbner med en radiovært, der introducerer pladen som var den et radioprogram. Radioværten går over i omkvædet til "P-Funk (wants to get funkeduUp)". Versene i denne sang er ren spoken word, der kommer fra radioværten, og det hele hænger bare enormt godt sammen. Der er en god vekslen mellem det meget omkvæd og den rolige radiovært. Denne radiovært elsker bare funkmusik, og hans glæde smitter sørme godt af.

I slutningen af sangen bliver det hele meget jazzet, både i klaver og blæsere, der lyder som noget direkte ud af en jazzbar i den amerikanske undergrund. Efter det går det løs for fuld skrue med omkvædet, der stadig har alle jazzelementerne, men der bliver bare skruet op til niveau 11 her. Det fortsætter med "Mothership connection (star child)", der bliver fortalt fra synspunket af et rumvæsen, der kommer til Jorden for at bringe hellig funk til os dødelige. Og det gør han sørme også med et enormt fængende omkvæd, morsom spoken word og festlig instrumentation.

Disse to er nogle af albummets mest populære numre, men det mindre populære er også virkelig godt. Science fiction-temaet fortsætter på "Unfunky UFO", hvor Jorden bliver invaderet af en UFO fra solen, hvor man bare ikke har styr på funk. De beder derfor os jordboere om at lære dem funkens kundskaber. Det er dejligt latterligt, og det er kompositorisk en flot opbygget sang, der går frem og tilbage mellem forskellige stykker, der lyder meget forskelligt, men har god sammenhæng og er enormt fængende. Det næste nummer hedder "Supergroovalisticprosifunkstication", og det er som sådan ikke andet end et omkvæd og af og til et ganske simpelt b-stykke. Det, der får nummeret til at holde i 5 minutter er mest instrumentationen.

Der er nogle fine instrumentale passager mellem omkvædene, men tit kører den kreative, eksperimenterende instrumentation også bare rundt under omkvædet. Der er sært nok især fokus på skralde og synthesizer, hvilket er en interessant kombination. "Handcuffs" er et ligeledes en virkelig sjov sang. Der bliver festet for fuld drøn med det sjove omkvæd, og på denne sang er versene også bare til at danse løs til. Sangerne går over toppen, og der bliver godt gammeldags sexet. Sangens brug af vokalisterne er helt mageløs, og det lyder bare euforisk.

Så kommer albummets største hit, "Give up the funk (tear the roof off the sucker)". Lige fra den flotte basvokal, der åbner sangen, er der dømt fest, og så snart der går gang i falsetkoret, er der dømt dansefest. Der er lag på lag af interessante musikalske valg her, og de lyder drøngodt. Der er godt gang i synthesizeren, og den gør nogle ret vilde ting. Basvokalisten og falsetkoret lyder også helt sublime oven i hinanden, og jeg kan bare ikke få nok af denne sang.

Der er ikke nogen vers, det er bare ligesom "Unfunky UFO" en serie af elementer, der lyder virkelig godt i sammenhæng – og det virker så godt, at man stadig har lyst til mere efter næsten 6 minutter. Afslutningsnummeret hedder "Night of the thumpasorus peoples", og det er ærlig talt albummets svageste sang. Den er dog stadig kreativ med sit afrikansk inspirerede vrøvlekor og den vilde synthesizer. Bortset fra begyndelsen på sangen er der ingen reel tekst, kun vrøvleord og instrumentation. Synthesizeren virker ikke altid fokuseret, og af og til lyder den mest af alt som pruttelyde. Om dette er frivilligt eller ej ændrer ikke på, at det er meget distraherende. Det er dog et rigtig kreativt nummer, der afslutter en af de bedste funkplader nogensinde.

// Af: Kjartan F. Stolberg