Hør albummet "The Legend of Johnny Cash" via Spotify

American Spirit - en teaterkoncert

24-08-16
Af: 
Kenth K. Nielsen, Statsbiblioteket

Forestillingen American Spirit spilles på Aarhus Teater i perioden 25. august - 8. oktober 2016, og igen på Aveny Teatret 14. oktober - 26. november 2016.

Du kan læse mere om Johnny Cash og hans musik på Bibzooms lytteguides

Aarhus Teater slår i fra den 25. august dørene op for teaterkoncerten American Spirit. Det er intet mindre end en verdenspremiere. I den anledning har Bibzoom haft en snak med forestillingens musikalske arrangør og kapelmester Kåre Bjerkø, om hvilke overvejelser der ligger bag, og hvad vi kan forvente os af forestillingen.

American Spirit  tager udgangspunkt i Johnny Cash's musik. Både den han selv har komponeret, og en række covernumre, som han på den en eller anden måde har gjort til sine. Kåre Bjerkø fortæller, at forestillingen som sådan ikke er biografisk. Det er altså ikke historien om Johnny Cash der fortælles, men derimod vil man prøve at indfange den følelse, den stemning og udtryk for en amerikansk folkestemning som Cash iflg. Bjerkø kan ses som eksponent for -  på en eller anden måde de udsattes, den lille mands, de udstødtes historie.

Baggrund

Der har efterhånden været en række teaterkoncerter og American Spirit er kommet i stand, fordi Aarhus Teater henvendte sig til Kåre Bjerkø. Om det var noget han var interesseret i at lave? Han har tidligere været med på f.eks. teaterkoncerterne baseret på Gasolin', og Imagine med udgangspunkt i John Lennon.

Og det var Bjerkø da med på - "uden at tænke nærmere over det", som han sagde. Uden at kende til Cash og hans musik i detaljer, vidste Bjerkø da godt hvem han var, men der skulle researches en del, som Bjerkø fortæller. Hvem var han egentlig, ham Cash? Hvor meget musik har han egentlig lavet? Betyder han noget i dag? Disse og en række andre spørgsmål dukkede op og skulle på en eller anden måde afdækkes, fortæller Bjerkø.

Nok var Bjerkø klar over at Cash havde et stort bagkatalog, men at det var så stort... Det var nemlig især de sene års udgivelser Bjerkø kendte i forvejen. Den række albums, der som en slags comeback i årene op til Cash's død under ét betegnes som "the American recordings", produceret af Rick Rubin.

Med udgangspunkt i disse men også på strejftog rundt i hele karrieren vil forestillingen prøve at formidle stemningen eller "tilstanden Cash", som Bjerkø udtrykker det. Både når det giver mening musikalsk at ligge tæt op ad Cash's egen sound men også når det giver mening i forhold til covernumre og deres originale udtryk.

Bjerkø mener, at man idag kan se Johnny Cash som en slags kurator for den amerikanske folkesjæl, udtrykt gennem musikken, hvor sangene i sig selv fortæller en historie. En vigtig og almen menneskelig historie, men samtidig det har været vigtigt at finde dem, som også appelerer til publikum idag, siger Bjerkø.

Udvælgelsen

Da jeg talte med Kåre Bjerkø var set-listen endnu ikke helt på plads. Han fortalte, at det er et større arbejde at inddrive tilladelser fra alle rettighedshaverne. Det skal gøres for hver enkelt sang. Ydermere er det så Bjerkøs plan, at nogle af sangene skal over sættes til dansk, eller i hvert fald "danglish". Og han pointerer, at det netop det vil være mere en oversættelse end en gendigtning. Bjerkø mener, at mange af sangene er så kendte, at de vil kunne fremstå endnu stærkere på dansk.

For vi har jo allerede nogle sange på dansk, som Cash også har lavet... Bjerkø så at sige "genopdagede" John Mogensens version af sangen "Søndag Morgen", som egentlig er en Kris Kristofferson-sang, "Sunday Mornin' Comin' Down" som Cash gjorde til sin. Cash har også lavet "25 minutes to Go" - kendt herhjemme med Povl Dissing som "25 minutter endnu", og sørme om ikke også duetten om "Jackson" findes på dansk omhandlende Langå... Det skal blive spændende at høre, hvordan det spænder af.

Dertil kommer, at der for  dramatikkens skyld også skal laves arrangementer, måske skal nogle sange omskrives til duetter, nogle skal byttes ud, hvis de alligevel ikke virker optimalt på scenen osv. Det har været vigtigt for Bjerkø i hvert fald at kigge på de mange forskellige perioder og genrer Cash's repertoire kan inddeles i. 

Opsætningen

Noget der springer i øjnene ved opsætningen er, at sangene fremføres af kvinder, i skikkelser af Kira Skov og Caroline Henderson i forgrunden. Det kan måske i sig selv være med til at give en ny, anderledes vinkling eller fortolkning af Cash's sange, der netop er kendetegnet ved både et meget maskulint univers og "Cash-figuren" i sig selv - "the man in black" - "Døden" ligefrem?

Bjerkø forventer at dén måde at angribe repertoiret på kan give en ny spænding - dét der udefinerbare "noget", der opstår i situationen. Kåre Bjerkø sammenligner det med en rejse, hvor man nogenlunde kender målet men ikke ruten. Måske en ikke helt dårlig sammenligning. Kira Skov har da også tidligere beskæftiget sig med og været fan af Johnny Cash, og Bjerkø betegner Caroline Henderson som så musikalsk nysgerrig, at det nok skal blive spændende.

Som nævnt var set-listen ikke på plads da vi talte sammen, men Bjerkø nævner, at forestillingen som udgangspunkt ligger op ad de senere ting fra Cash's side. Da han begyndte med  projektet var det da også her han havde sine favoritnumre. Men efterhånden som Kåre Bjerkø kom længerende ned i Cash's musikalske arv blev det efterhånden svært at udpege enkelte favoritter, "for mange af de gamle sange var jo også vildt gode", siger Bjerkø. Han tør dog godt fremhæve førnævnte "Sunday Mornin' Comin' Down" som en favorit-kandidat.

Vi ser frem til dette spændende livtag med en af de store fra den amerikanske sangskat.