Genre: 

Bruce Springsteen: Nebraska

Bruce Springsteen: Nebraska
18-03-16
Af: 
Kjartan F. Stolberg

Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste nogensinde. Dette er nr. 224

Bruce Springsteen overrasker mig konstant med kvaliteten på sine albums. Ikke fordi jeg ikke fatter, at han er dygtig, men bare hvor gennemført og imponerende hans musik er, det er ikke noget som særlig mange andre heartland-kunstnere kan præstere. Heartland-rock er dog ikke det, hans sjette studiealbum, Nebraska fra 1982, kan defineres som. Det er mest af alt folk – ikke engang folk-rock, bare folk. Han spiller selv alle instrumenter på pladen, og dem er der ikke mange af. Når det er helt vildt, trækker han et orgel eller en synthesizer frem, og af og til får guitaren selskab af en mandolin. Han leger også lidt med klokkespil, men der er stadig fokus på hans stemme, hans guitar og hans mundharmonika. Der er altså ingen bas og ingen percussion udover en sporadisk tamburin. Han har sat alting ned til det helt nøgne, hvor kun sangskrivningen og opførslen er vigtig. Sangene på pladen er demoer, som oprindeligt skulle være optaget med bandet, men Springsteen valgte bare at udgive dem på egen hånd.

For at gøre omstændighederne endnu mere besværlige, så er mange af sangene ret stille og triste. Man kan sige dette om alle sangene med ulige tracknummer. Det er næppe helt tilfældigt. For sjov har jeg prøvet at springe alle de lige numre over, og pladen falder fuldkommen til jorden. De langsomme sange er ganske vist smukke, og Springsteen er mere poetisk og tænksom end han nogensinde har været, men det ender med at blive kedeligt og ensformigt. Og jeg elsker ellers de stille numre, især titelnummeret og "Highway patrolman", men jeg må indrømme, at de lyder ret ens. Det er dog ikke noget, man tænker over, når man lytter til pladen fra ende til anden. Så tænker man blot, at det er nogle virkelig smukke sange. Samtidig fungerer de mere energiske sange ikke helt på egen hånd. Da jeg prøvede at høre dem uden de langsomme, føltes det bare som en opsamling, fem rigtig gode sange, alle lavet i en lidt lo-fi folk-stil, men derudover havde de ikke noget med hinanden at gøre. Det er fascinerende, hvad god albumstruktur kan gøre.

Det er utroligt, hvad Springsteen formår at gøre med et så simpelt setup og en så rå lyd. Det er let at føle med ham, og især på så hjemsøgte numre som "State trooper"  er det let at få en klump i halsen. Selv på mere poppede numre som "Atlantic City" og "Johnny 99" kan man mærke, at der er store følelser på spil, og det er en kvalitet, jeg ikke har set magen til på nogen anden Springsteen-plade. Bruce Springsteen har jo alle dage været kendt for sin let tilgængelige, glade og folkelige rockmusik, og Nebraska viste en helt ny side af ham. Der er noget punk over det – ikke i lyden eller sangskrivningen, men rettere æstitikken. Det er langsommere og mere klart, simpelt og stille i lyden end på nogen anden Springsteen-plade, og hans stemme er ellers ikke så forskellig fra f.eks. The river, men han laver alligevel med Nebraska en af de grimmeste plader, stilarten havde set. Og den er til den dag i dag stadig noget unikt. Jeg har svært ved at nævne en eneste plade, der kan sammenlignes med Nebraska, og det er noget af en præstation. Det er en helt utrolig plade, som alle bør give en chance – selv hvis du ellers ikke kan udstå Springsteen.

Lån Nebraska fra dit nærmeste bibliotek

Besøg Kjartans musikblog