Den ypperste guitarist i det yderste Jylland

Uffe Steen trio. Foto Peter Elmelund.
27-06-16
Af: 
Peter Elmelund, Randers

Uffe Steen Trio
Gjerrild Kram Rock Jazz Festival, Randis Bar, 25. juni 2016

Foto: Peter Elmelund

Juni måned er spækket med musikfestivaller – store og små. På den yderste spids af Jyllands næse finder vi festivalen med det specielle navn: Gjerrild Kram Rock Jazz. Hjemmesidens ærlige undertitel siger ”Så vidt vides Danmarks eneste festival med gratis adgang.” Alligevel er der navne på plakaten, som er velbevandrede på de prominente scener.

I flere år er den lille scene med det herlige navn Randis Bar blevet åbnet af Danmarks bluesguitarist nr. 1 – Uffe Steen. Han har i årtier, ved siden af sit guitardocentur på Det Jyske Musikkonservatorium, henrykket et stort publikum med sit sublime og karakteristiske guitarspil.

Toptunet trio i tørvejr

Så sidder vi her en lørdag kl. 12.00 i det momentvise tørvejr ved siden af en gammel markedskarrusel og bliver overøst med behagelig, intens kammerjazz. Med de lydhøre væbnere Thomas Sejthen på bas og Jesper Bo Knudsen bag trommerne giver Uffe Steen en overbevisende opvisning i musikken skåret helt ind til benet; her er ingen kunstige klangeffekter, blot en diskret delay på guitaren.

Modigt starter trioen med et nyt og anderledes nummer, ”Reggae in the night”, som langsomt bygges op fra ingenting til en insisterende, aggressiv klang. Men publikum er lydhør, og vi kan drømme os hen til både ”night” og ”reggae”. Fra scenen udtaler Uffe Steen sin store cadeau til arrangørerne, som gør dette muligt. Og spilleglæden vælter ud over scenekanten. Hvor er det skønt at mærke denne glæde, som vi heldigvis møder på scenerne rundt om; uanset, om det er på den største scene på den største festival, eller i … Gjerrild.

Syngende sound

Vi får ”A call from the sixties”, hvor der både er motown og boogie-woogie, og en ballade fra standardrepertoiret,”Darn that dream”, med følsomme whiskers på lilletrommen, så vi glemmer, at vi er på et kræmmermarked og ikke på en røgfyldt jazzclub på Manhattan.

Uffe Steens syngende sound står flot i sangen ”Junkie”, og den ordløse melodi forløses gennem guitaren. Jazztrioen spiller med en transparent, distinkt lyd, som alligevel formår at blive varieret, så slutningen i ”Moon groove” tangerer en uortodoks Jimi Hendrix-klang.

Efter ti numre slutter trioen med ekstranummeret ”Slow blues”, og ”så må vi se, hvad der sker” er Uffe Steens replik. Og der sker en tilbagelænet, traditionel tolvtakters blues, hvor den luftige guitar viser, hvor højt der er til loftet i det tætte samspil med bas og trommer.

Hvilken musikalsk mangfoldighed i den danske sommer, og der er langt fra Copenhell til Gjerrild Kram.

Tak for sangen, Uffe.