Dr. John: Gris-gris

Dr. John: Gris-gris
24-08-17
Af: 
Kjartan F. Stolberg

Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste. Dette er nr. 143

Dr. John er en fascinerende personlighed. Ikke alene kan han sin musikhistorie og er ikke bange for at blande fra de stilarter, han kender og elsker, han har også virkelig sans for at skabe stemning. Disse evner blander han flot på en plade som den sjove Dr. John’s gumbo, hvor han hylder New Orleans-lyden i dens pureste, gladeste form, som en slags moderne Professor Longhair. På sin debutplade, Gris-gris, viser han New Orleans fra en mørkere side, med et twist af psykedelia. Der er voodoo-stemning, og Dr. John er i hvert fald ikke en almindelig doktor. Det første nummer, "Gris-gris gumbo ya ya" handler også om hvilke voodoo-kunstner han kan. Et kor i baggrunden øger mystikken, og en bluesguitar, der næsten tangerer delta-lyd, gør det yderligere sensuelt og spændende. På "Danse kalinda ba doom" hører man ikke doktorens stemme, men til gengæld et virkelig uhyggeligt pigekor, en ond banjo, en endnu ondere tværfløjte og en livlig, dramatisk percussion-sektion. Der kommer mange trommelyde over det ret simple groove, som sangen bygger på, og af og til signalerer nogle hårde trommeslag, at sangen skal brydes helt ned. De uforståelige ord, de synger, gør det blot mere skræmmende.

"Mama Roux" er en mere positivt lydende sang, hvor vores kære heksedoktor synger om en kunde, der betalte Dr. John for at straffe nogle ofre. Det bliver sunget og spillet mere afslappet end tidligere på pladen, og det gør det bare mere ondt og forskruet. Mama Rouxs ofres historie er ikke morsom. Men den glade levering af den er. At høre “Prepare yourself to die boy” blive sunget med ypperste glæde, finurlige små klaverfraser og et nærmest Ronettes-agtigt pigekor er så meget bedre end det burde være. "Danse fambeaux" tager noget tid om at varme op. Intensiteten i nummeret bliver stilfuldt gradvist højere, og de kønne kvindestemmer har her fået selskab af nogle højtråbende herrer. På "Croker cortbullion" viser Dr. John sin mere jazzede side. Meget af dette nummer er soloer på mange forskellige instrumenter, men bassen og klaveret  sørger for at gøre det til en sammenhængende oplevelse. Det er et af de mest påtrængende, omringende numre, Dr. John har lavet, og man kan faktisk godt føle sig lidt utilpas, for på ethvert tidspunkt kan ondskaben angribe. Det er et af pladens højdepunkter, og jeg kan ærlig talt lytte til det igen og igen.

"Jump sturdy" er pladens korteste og simpleste sang. Især omkvædet er let at synge med på, og der er en vis gospel-lyd, der giver nummeret kant. En anden væsentlig del af nummerets charme er banjoen og den morsomme tekst. Det er ikke et nummer, der blæser lytteren omkuld, men det er godt, og det er gennemført. Så kommer pladens efter min mening bedste nummer, "I walk on guilded splinters", hvor al mystikken og hele dette voodoo-univers kulminerer i en vidunderlig gryderet, hvor alle pladens gode punkter er bedre end nogensinde før. Nummeret bygges langsomt op, og det er både spændende i lyden og også ufatteligt fængende. Selvom alle disse sange er rigtig gode, så har pladen et gennemgående problem. Den er klippet forfærdeligt. Selve mixingen er god, de forskellige lag lyder flot i forhold til hinanden, og de arbejder nydeligt sammen musikalsk. Forskellige lydklip stopper dog brat, kommer brat ind, og det føles bare så sløset. Selvfølgelig skal det lyde råt, men det gør det ikke engang. Det gør faktisk bare, at jeg tænker på produktionsprocessen. Hvis man ser bort fra dette, er Dr. Johns Gris-gris en fremragende plade med et levende univers og bundsolide sange.

Lån Gris-gris fra dit nærmeste bibliotek

Besøg Kjartans musikblog