Genre: 

Eminem: The Marshall Mathers LP

Eminem: The Marshall Mathers LP
21-05-15
Af: 
Kjartan F. Stolberg

Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste nogensinde. Dette er nr. 302

Eminem er en af de mest populære rappere nogensinde, og det er velfortjent. Han har skrevet mange suveræne sange, og hans tidlige albums er klassikere i hip hop-kredse. Det mest populære af dem alle er The Marshall Mathers LP fra år 2000. Noget af succesen skyldes singlerne "The real Slim Shady" og "Stan". "The real Slim Shady" er “bare” det, man forventede fra Eminem dengang: fem sjove minutter, hvor han sviner alle og enhver til, mens han siger masser af grove ting, der dog er virkelig morsomme. En af de bedste linjer er “Will Smith don’t gotta cuss in his raps to sell records; Well I do, so fuck him and fuck you too!” Denne persona, som Eminem selv kalder Slim Shady, benyttede han sig meget af på hans foregående album, The Slim Shady LP, men der er faktisk skruet godt og grundigt ned for det på The Marshall Mathers LP. Der er sange som "Kill you", "The real Slim Shady", "Remember me?" og en del andre, men mange af numrene er mere inderlige og personlige.


F.eks. er "Stan" sådan et nummer, og som det andet nummer på pladen viser det efter den grove "Kill you" en dengang helt ny side af Eminem. Sangen handler om en Eminem-fan, der bliver helt besat af Eminem, og han gør nogle ret ukloge ting, som jeg helst ikke vil afsløre. Eminem reflekterer i sidste vers over sin indflydelse på sine fans, og det er et gennemgående emne på pladen. "Who knew" handler om dette, her dog med et helt andet synspunkt, nemlig at forældrene burde tage mere ansvar, og at de bør have større indflydelse end Eminem. På "The way I am" får vi et meget personligt og mørkt indblik i Eminem som menneske – eller Marshall Mathers, som hans borgerlige navn jo er. Dette navn har givet navn til pladen såvel som en af sangene, én, der simpelt nok hedder "Marshall Mathers". Den handler om hvordan lille hr. Mathers reagerer på sin pludselige berømmelse. Det sidste af de mere personlige numre er "Kim", der udmaler et voldsscenarie mellem Eminem og hans ekskone. Det er et skræmmende nummer, og det kan godt føles ubehageligt, men det virker effektivt.

Dog ikke alt på The Marshall Mathers LP er helt perfekt. Dels er der nogle skits, der med undtagelse af introen "Public Service Announcement 2000" ikke bidrager meget til albumoplevelsen. For at gøre det værre er ingen af dem specielt morsomme, med undtagelse af "Ken Kaniff", der til gengæld er den, der varer længst tid. Denne og "Steve Berman" varer begge omkring et minut, og det er bare alt for længe. Heller ikke alle linjerne er lige morsomme, og især gæsterne på "Remember me?", "Amityville" og "Under the influence" virker som om, de desperat prøver at efterligne Eminem, uden at de forstår, hvorfor Eminems musik virker. Til gengæld er gæsterne på "Bitch please II" rigtig gode, og de har personlighed – men de er trods alt også Dr. Dre, Snoop Dogg, Nate Dogg og Xzibit, mens gæsterne på de andre numre er forholdsvis ukendte navne. De to sange efter "Kim" burde nok være skåret væk, for "Kim" ville være en perfekt afslutning, og pladen er lang nok i forvejen med sine 72 minutter. Sådanne ting kunne være forfærdelige elementer for enhver anden rapper, men Eminem er en dygtig lyriker nok til at opveje det, og The Marshall Mathers LP er en flot omend meget upoleret diamant.

Besøg Kjartans musikblog