Kopier og klassikere 2: Das Modell

22-06-15
Af: 
Julie Hugsted

Kopi. Selve ordet får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mange musikere, anmeldere og publikummer. Kopien er sangskrivningens uægte barn, som ikke diskuteres, medmindre diskussionen handler om ophavsret, profit og YouTube. 10 mandage præsenteres du for forskellige versioner af berømte sange og deres – nogle gange mere kendte - kopier.

Velkommen til anden artikel i serien om Kopier og klassikere. Denne gang skal vi behandle Kraftwerks verdenshit "Das Modell", som trods mange år på bagen stadig hitter i alle sine fortolkninger. 
 

Kraftwerk, Rammstein og Tremolo Beer Gut

"Das Modell", der første gang så offentlighedens lys i et tysk tv-show i 1978, er siden udgivet af de tyske elektropionerer på både engelsk og tysk, og er elsket og kopieret utallige gange indenfor så forskellige genrer som industrial, surf, ska, dubstep og det meste derimellem. 
Nummeret fik en velfortjent revival, da de tyske industrial-rockere fra Rammstein udsendte deres fortolkning af nummeret på både tysk og engelsk i 1997.
Jeg mener imidlertid at den mest interessante coverversion af "Das Modell" er lavet af danske The Tremolo Beer Gut, der første gang udgav nummeret på albummet "The Inebriated Sound of The Tremolo Beer Gut" fra 1999, og senest på "Under The Covers With..." fra 2011.
 
Ikke desto mindre fortjener alle tre versioner at få et par ord med på vejen, da Kraftwerks version er blevet fortolket i to vidt forskellige retninger, som fungerer, og viser en kompositorisk tidløshed, som gør at nummeret med stor succes kan underlægges alskens former for fortolkning.
 

Kraftwerk: Show it, don't tell it

Nummeret, der handler om en kvinde der ser godt ud og har styr på sine moves, "Das Modell", er i sin oprindelige form nærmest provokerende repetetiv og minimalistisk. Kraftwerk viser i denne produktion endnu en gang deres evne at sige alt og intet imellem linjerne.
 

Rammstein: Tell it, don't show it

Rammsteins version indledes af en fransktalende kvinde, der byder velkommen til modeshow med ordene "Vi har hermed æren af at præsentere den nye kollektion fra Rammstein".
Herefter: Aggressive og industrielle guitarriffs og hårde technorytmer, der blæser ud af højtalerne.
Rammsteins tekstuelle fokus og insisteren på forcere det oprindelige budskab resulterer i en art perverteret version af den oprindelige sang. Denne pervertering må siges at sætte en stor fed streg under den kommercielle objektgørelse af kvindekroppen, der kun er blevet forstærket siden 1978.
 

The Tremolo Beer Gut: Show it, say nothing

Tremolo Beer Gut vender så at sige skuden, og går i den modsatte retning, hvor de fortolker nummeret i en nonvokal og minimalistisk surfrocket version, der understreger den oprindelige kølige, ja nærmest kyniske, distance som er et generelt kendetegn ved Kraftwerks produktioner.
Tremolos fortolkning er er art surfet hyldest til de musikalske elementer og Kraftwerks sans for detaljen – en sans der generelt kendetegner The Tremolo Beer Gut.
Det lille skæve og naive keyboardstykke, der danner rammen om 1978-versionen af sangen, fortolkes til flydende riffs af en Ennio Morriconet skole, imens rytmerne skabes af bas og trommer, der krydres af en klassisk spansk strumming på rytmeguitaren.
 

Så er det ned til din lokale pladepusher

The Tremolo Beer Gut skaber en musikalsk fortolkning der vil noget, og den som sagde cover horror kan godt pakke pladerne sammen, hvis ikke enten "The Inebriated Sound of The Tremolo Beer Gut" eller "Under The Covers With..." findes i samlingen.