Kopier og klassikere 6: Hallelujah

27-07-15
Af: 
Julie Hugsted

Kopi. Selve ordet får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mange musikere, anmeldere og publikummer. Kopien er sangskrivningens uægte barn, som ikke diskuteres, medmindre diskussionen handler om ophavsret, profit og YouTube. 10 mandage præsenteres du for forskellige versioner af berømte sange og deres – nogle gange mere kendte - kopier.

I denne sjette artikel om kopier og klassikere skal vi se nærmere på Hallelujah, der er skrevet af Leonard Cohen og udkom første gang på albummet "Various Positions" i 1984. Vi har alle hørt den. I radioen, i Kvickly-køen eller på skærmen fredag aften når vi endnu en gang er samlet om X Factor. De fleste af os synes også den er meget god. Men de færreste overvejer Hallelujahs lange vej til verdensberømmelse.

Langsomme Leonard

Der er mange historier om sangens tilblivelse, blandt andet at det skulle have taget Cohen mere end to år at skrive den, at der har været op til 80 forskellige vers, inden nummeret fandt sin endelige form  og at Bob Dylan optrådte med en forkortet version af nummeret i 1988.

Shrek, Scrubs og X Factor

Sangen har opnået ny interesse efter bl.a. at optræde på soundtracket til "Shrek" og tv-serien "Scrubs" - og efter alle verdens X Factor-deltagere besluttede at optræde med nummeret for nogle år siden. I 2004 har man også fået en yderst velfungerende dansk version af Tina Dickow og Steffen Brandt, oversat af sidstnævnte.

Leonard Cohens kristendom

Cohens melodramatiske værk med stærke gammeltestamentlige referencer blev imidlertid ingen umiddelbar kommerciel succes. Da John Cale (Velvet Underground) havde oplevet Cohen optræde med sangen live flere gange bad han Cohen om at sende ham teksterne. Cohen fremsendte 15 siders fax med teksten.

John Cales simplicitet

John Cale ville videreudvikle den enkle livefremstilling af nummeret, og udvalgte sine foretrukne vers. Gospeltendenser og testamentelig tyngde blev pudset af, og Cale indspillede nummeret med blot vokal og klaver. Cales version udkom første gang på hyldestalbummet "I'm Your Fan" fra 1991, og danner udgangspunktet for de fleste senere versioner af "Hallelujah".

Rolling Stones 500 Greatest Songs of All Time

Den måske mest kendte og elskede version af nummeret udkom på Jeff Buckleys eneste fuldendte album, "Grace", i 1994. Buckley tog udgangspunkt i Cales version og skabte en version, der i 2004 kom på Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste numre i verden. Buckley nåede dog desværre aldrig for alvor at opleve nummerets succes, da han døde i 1997 – fem år før Grace solgte guld i USA.

Buckleys smukke styrke

Buckleys stærke, men uprætentiøse vokal i forening med det rene og enkle guitarspil indhyller sangens tekst på en måde der gør, at den måske netop når de højder, som Cohen søgte i årevis. Buckley-versionen må siges at være både mere ydmyg og mindre teatralsk end Cohens, samtidigt med at dybden og sørgmodigheden nærmest forstærkes.

Den hellige treenighed

Historien om Hallelujah er fuld af interne årsagssammenhænge og skæbnesvangre tilfældigheder, der bliver en kilde til lige så megen spekulation som sangen i sig selv, da nummeret nok aldrig var blevet kendt uden John Cale, aldrig skrevet uden Leonard Cohen og aldrig husket uden Jeff Buckley.