Genre: 

Pink Floyd "The Early Years 1965-1972" - problemer og løsninger

Pink Floyd
18-11-16
Af: 
Ken Nielsen
Dette er ikke en anmeldelse, da jeg kun lige har modtaget sættet, men mere en 'glasset halvt fuldt eller halvt tomt?'-statusopgørelse. Pink Floyd er kendt som perfektionister der kun udsender gennemarbejdede luksusudgivelser, men med The early years 1965-1972 er der desværre sket flere beklagelige svipsere hos kvalitetskontrollen. Står man for at investere omkring 3300 kr. i det sæt, der skulle være det definitive billede af Pink Floyd i årene før superstjernegennembruddet med Dark side of the moon (1973), vil man nok foretrække at få et kritisk overblik over hvad boksen reelt indeholder, før man indtaster kreditkortoplysningerne.
 

Der har under forarbejdet på sættet været samarbejdet med uafhængige elitefans og endda bootleggere, bl. a. filmmanden Ron Fleischer der skriver kommentarer på Yeeshkul.com (brugernavn Roscoe59) og på Steve Hoffman Music Forums (brugernavn Rontoon), folk der har et ekstremt nørdet og detaljeret indblik i hvad der findes, og hvilket bånd- og filmmateriale der udgør de bedste kilder til konkrete optagelser. Han er manden bag det ultimative Pink Floyd-bootlegplademærke Harvested.

Desværre har Pink Floyds management ikke lyttet nok, og tidsnok, til disse eksperter. Man har på samme tid opretholdt et absurd hemmelighedskræmmeri omkring udgivelsen, og er derfor først bagefter blevet gjort bekendt med svipsere der kunne være undgået. Dertil kommer produktionssvipsere og endda en intern kommunikationsbrist med selveste Roger Waters, der imidlertid i de sidste dage har vist sig at føre til en ekstremt lykkelig udgang - mere om lidt.

Fejl og mangler ved udgivelsen, og mulige løsninger

Her er nogle af de fejl og mangler der kendes, og hvad man evt. selv kan gøre for at få bedre versioner af noget af materialet:

Problem: BBCs sessionoptagelse fra d. 25.9.1967 har altid været en frustrerende og reelt sørgelig affære. De spændende år med Syd Barrett som guitarist og sangskriver fortjener udgivelse, men netop i disse år kasserede BBC rutinemæssigt bånd der i dag ville være vigtige kulturskatte. Således også med denne session. I mange år havde BBC derfor kun ved genudsendelser adgang til en hjemmeoptagelse foretaget med mikrofon af numrene, men bedre versioner er dukket op i de senere år, bl. a. fordi en ansat på Radio 1 lavede kopier til sig selv. Kopier som BBC for nogle numres vedkommende selv fik fat på, for andre numres vedkommende har man kunnet finde dem på piratudgivelser. 1965-1972-sættet indeholder for de fleste numres vedkommende ikke de bedst kendte versioner. "Flaming" lyder godt, men stammer fra en mp3-kilde (vi taler om Pink Floyd!). De øvrige numre er gemt væk på en bonusdisk, fordi man under udarbejdelsen kun har kendt til de dårlige versioner.

Løsning: For de bedste tilgængelige versioner skal man finde en bootleg med titlen Let there Beeb more light. Denne indeholder også de bedste versioner af BBC-sessionen fra d. 2.12.1967.

Problem: BBC-sessionen fra 30.9.1971 er på bokssættet i mono, selv om gode stereokilder findes. Ekstranummeret "Blues" er gemt væk på bonusdisken med de mindre gode lydoptagelser, men er her fejlagtigt dateret som stammende fra 1968.

Løsning: Der findes adskillige bootlegs i god kvalitet med stereolyd. Se link til oversigt længere nede.
 
Problem: Roger Waters-sangen "Seabirds" der høres på lydsporet til More er ikke det nummer med samme titel der er inkluderet på sættet, til ærgrelse for mange. Pink Floyds management har meldt ud at de oprindelige bånd ikke eksisterer længere. Nummeret på sættet med samme titel er er en instrumentaloptagelse.
 
Løsning: Der er ikke nogen. Man må nøjes med uddraget af vokaludgaven af nummeret med dialog over i filmen. Nummeret er tabt for altid.
 

Problem: De inkluderede spillefilm med musik af Pink Floyd, More og La vallée/The valley (Obscured by clouds) har ikke undertekster. Sidstnævnte har lydspor på fransk.

Løsning: Her skal man finde tidligere dvd- og blu-ray-udgivelser for at få engelske undertekster med. Kig efter udgaverne fra BFI.

Problem: Promotionmateriale udsendt umiddelbart inden den officielle annoncering af sættet viste, at dette skulle indeholde 5.1 surroundmix af Meddle (1971) og Obscured by clouds (1972). Noget gik imidlertid galt i sidste øjeblik, efter sikre forlydender p.g.a. en intern kommunikationsbrist med Roger Waters der åbenbart ikke fik givet grønt lys til at mixene blev inkluderet. Mixene mangler som følge heraf på sættet.

Løsning: Det har i de seneste dage vist sig at Meddle 5.1 rent faktisk (sikkert fejlagtigt) er inkluderet på en af blu-ray-skiverne. Der er blot ikke adgang til musikken via menuen, så man skal rippe discen med passende software for at få filen, som så kan streames med det rigtige software eller hardware. Vi må så håbe at Obscured by clouds i surround vil få en særskilt udgivelse på et senere tidspunkt.

Problem: Den inkluderede bog hænger dårligt sammen, med løse sider som en tidlig konsekvens.

Løsning: Man må udvise forsigtighed.

Problem: Udgivelsen skulle fra Pink Floyds side være det ultimative og endelige ord om den tidlige fase af gruppens historie, og derfor opsamle alt der skal ophavsretbeskyttes jfr. den europæiske lovgivnings 50-års deadline. Sættet er så omfattende og imponerende at man føler sig som et skarn ved at kritisere indholdet, men det må alligevel siges at der er uforklarlige udeladelser. Nogle enkelte: Den meget tidlige version af "Interstellar overdrive" fra d. 31.10.1966, som blev benyttet som lydspor i kortfilmen San Francisco (1968). 1967-nummeret kendt som "Sunshine". De to demo-udgaver af "One of these days" (1971) der inkluderer øretæveindbydende optagelser med nys afdøde DJ Jimmy Young. Den uformelle jam-udgave af "Vegetable man" (1967). Det gådefulde nummer "Intremental" (1967). De få bevarede outtakes fra sessions'ene til The piper at the gates of dawn (1967).

Der er selvfølgelig langt mere materiale i arkiverne end hvad der er inkluderet her og hvad der realistisk kunne inkluderes, men i og med at Barrett-perioden er forholdvis og frustrerende udækket, og cd'erne langt fra er fyldt op, kunne man godt sukke efter mere kvantitet. Jo jo, vi ved godt at Roger Waters hader den tidlige fase, men udgiver I materiale, eller gør I ikke?

Dertil kommer de utallige koncertoptagelser fra årene som altså ikke bliver ophavsretbeskyttet - Nick Mason har udtalt at der ikke kommer mere fra disse år nu. Hvad med spændende optagelser som 13.9.1967 København, 23.9.1971 København, 30.4.1970 San Francisco, 30.9.1970 Philadelphia osv. osv.?

Løsning: De uudgivne koncertoptagelser vil selvfølgelig fortsætte med at cirkulere frit tilgængeligt på nettet. Kig på Yeeshkul.com i denne tråd for den ultimative oversigt.

Problem: Efter annonceringen af sættet fik man som et plaster på såret for de manglende surroundmix tilføjet en cd-udgave af Pompeii-sættet, som ellers er inkluderet som film med surroundlyd. Åbner man kassen med boksen er det imidlertid remixet af Obscured by clouds der ligger uden for den sort/hvide boks. Pompeii-discen ligger allerede inde i sættet.

Løsning: Der mangler (sandsynligvis) ikke noget, man skal blot sikre sig at begge cd'er er med.
 

Problemfyldt sæt, men uundværligt indhold for fans af de tidlige Pink Floyd

 

Responsen på sættet på online musikfora har generelt været overvældende positiv. Kritikpunkter har oftest været begrænset til lyden på cd-udgaven af Live at Pompeii (hård diskant, dårlig trommelyd) og remixet af Obscured by clouds (hård diskant). Konsensus lige nu er vistnok at glasset trods dårlig kvalitetskontrol må siges at være mere end halvt fuldt.