Sangbogen 5

Sangbogen 5
27-01-18
Af: 
Peter Elmelund

Wilhelm Hansens nyeste sangbogsskud er sprunget ud

Sangbogen 5. Edition Wilhelm Hansen, 2017

Altid skønt, når der kommer en ny sangbog.

Og nu nummer fem i den flotte række fra det hæderkronede forlag Wilhelm Hansen. Dén række, som blot hedder Sangbogen. Måske lidt flot i dagens Danmark – der findes trods alt en del andre sangbøger. Men fra udgivelsen af den første Sangbogen – den blå – i 1988 har det vist sig, at serien har fået en central plads i den danske sangtradition. Ved siden af andre titler i bestemt form: Højskolesangbogen og salmebogen. I 1996 kom den røde, den gule 3’er i 1999 og den fjerde i 2010. Her var den overordnede gennemslagskraft mindsket; det var jo de bedste, der var i 1’eren, de andenbedste i 2’eren …

Måske som konsekvens heraf var sangbogens opdeling ændret. Vi fik nu de vægtige afsnit ”Dansk beat – rock - pop” og "International beat – pop - rock”. Afsnit, der er bevaret i nærværende 5’er. I Sangbogen 5 er der nu fem hovedkategorier. Foruden de to nævnte indeholder bogen ”Salmer og sange”, ”Viser og evergreens” samt kategorien med den friske titel ”Jukebox”.

”Salmer og sange” er en godt 30 siders blandet landhandel med mange nye melodier og enkelte gode, gamle. Endelig får vi Frank Jægers ”Liden sol” på Tony Vejslevs melodi, og nyklassikerne ”Du kom med alt det der var dig” og ”Kære linedanser” er også med. Og her er nye melodier til eksisterende tekster; de tv-kendte komponister Phillip Faber og Michael Bojesen giver gode bud på moderne melodier. Det er ikke let for nye melodier at få fodfæste i den danske sangskat – alle vi udøvende bør give dem en chance.

Lystige Viser forever

Det dobbelt så omfangsrige afsnit ”Viser og evergreens” leder tanken hen på den udbredte serie Lystige viser, som kom i en lind strøm fra Politikens Forlag i årtier. Nu kan vi synge ”Lille frøken Himmelblå”, som vi fik genopfrisket i den fine film om Dirch Passer. Og vi får hele ”Sejle op ad åen” – selvfølgelig også med det fine mellemstykke, som ikke bliver sunget så tit. Prøv det! Sangbogen har ellers en fyldestgørende angivelse af komponister og forfattere til de enkelte sange, men her ved ”Sejle op ad åen” er det blevet blot til ”Trad.”. Der har tidligere været uenighed om sangens ophav, men Den store danske encyclopædi angiver Lauritz Stephan og Emilius Wilhelmi som forfatter og komponist. Det tror jeg på.

Jukebox

"Kom en tokrone i, og jeg spiller, hvad du vil ha’.” 

På knap 100 sider er der frit valg i afsnittet ”Jukebox”, og her er sange, som der sandelig er blevet rynket på næse  af, men som er elsket i den bredspektrede danske befolkning.

Tommy Seebach, John Mogensen, Melodi Grand Prix. Lad os skråle vindersangen ”Lige der hvor hjertet slår”, ”Smilende Susie” (med to akkorder) og også kultsangen ”Himmelhunden” af den nyligt afdøde Teddy Edelmann. Kitsch er hot – og der er altså perler imellem. Svenskerne har altid kunnet skrue en popsang sammen, og från hinsidan kan vi nyde ”Hvor er alle drømmene” og ”Sig godmorgen”. Fine melodier.

Dagens danske hit

I min verden er bogens vigtigste del de knap 200 sider med ”Dansk beat – rock – pop”. Betegnelsen er overført fra Sangbogen 4; nu må det være på tide at stryge beat; rock og pop er dækkende. Er der mon nogen, der bruger betegnelsen beat?

Men pyt med det, her er et væld af gode sange fra de sidste 20 års toppen af poppen – og rocken. Der er hittene fra de ældre som Saybia, TV-2, Gnags, Sebastian og Rugsted & Kreutzfeldt, som ikke er kommet med i de foregående sangbøger. Og så er der splinternye hits fra , Burhan G, Spids Nøgenhat og Aksglæde.

Sangene er ordnet nogenlunde alfabetisk, så det bliver en blandet landhandel. Det giver nogle pudsige kontraster, som når eksempelvis Tue Wests lejrbålssang ”En sang om kærlighed” efterfølges af Jacob Groths raffinerede ”Forgiveness”.  Og hvad er nu det for en? Noten under sangen giver svaret: Titelsang til Ørnen. Og så kan jeg i mit indre øre høre Misen Groths dragende sirenesang til den mytologiske krimiserie i DR.

I samme kategori har vi Choir of Young Believers’ ”Hollow talk”, som vi er mange, der har hørt to gange søndag aften som rammemusik om DR-serien Broen.

Og det er alt sammen fin og spændende musik, men en væsentlig del af sangene lægger ikke lige op til fællessangen. Men som oplæg til en sammenspilssituation er Sangbogen 5 eminent; her er også stiknoder til centrale instrumentale riffs – godt og anvendeligt.

Men jeg er SÅ klar til at spille for til Sys Bjerres bittersøde ”Malene” eller Junckers dragende ”Mogens og Karen”!

(Gårs)Dagens udenlandske hit

Sangbogen 5 rundes af med 140 siders rock og pop fra det store udland. Her spænder musikken over fem årtier lige fra arketypiske ”Born to be wild” fra 1968 til Aviciis ”Waiting for love”. Igen er det ikke alle de mest oplagte fællessange; der skal en god portion gåpåmod til at tage Alicia Keys’ ”Empire State of mind” med til lejrbålet.

Til gengæld tror jeg, man hurtigt kan få fællessang ud af Rolling Stones-klassikerne. ”It’s the hoo-o-o-o-onky tonk women / gimme, gimme, gimme the honky tonk blues”.

Som det fremgår af de fine registre, er der 0 (nul) John Lennon-kompositioner, men flere Jagger/Richards-sange. Ja rigtigt: Denne gang er der ikke en eneste sang fra gruppen over dem alle: The Beatles. Og det er helt okay, Beatles’ eviggrønne findes i alle afskygninger på nodetryk.

Bagerst i bogen er det imponerende register til alle fem sangbøger. 21 tospaltede sider. Hvor er vores sangskat rig og mangfoldig.

Wilhelm Hansens sangbogserie har udviklet sig fra den klassiske sangbog til en nyttig manual til popsammenspillets glæder – og det er også fedt!

Så klø på – ”Gi’ mig hva’ du har / gi’ mig hva’ du har / gi’ mig lidt af det, du ka’ li’ / gi’ mig hva’ du har” (Dodo & The Dodos, 1987)