Stor arkivudgivelse: Pink Floyd "The Early Years 1965-1972"
Markedet talte, og Pink Floyd blev en af de største koncert- og albumsuccesser nogensinde. Kun de færreste af de nytilkomne fans kendte til støj- og stemningskollager som "Interstellar overdrive" og "A saucerful of secrets", numre der da også forsvandt fra koncertrepertoiret til fordel for behagesyge guitar-eposer som "Money" og "Comfortably numb". Hvor musikkens 'pointe' i første fase havde ligget i den rene stemning, åbenbaredes nu et gigantisk marked for Roger Waters' tekster bygget op om dystopi og politisk beton-analyse. Om det ene eller det andet er at foretrække må være op til den enkelte at vurdere, men at musikken som springbræt for tankens frie flugt gik tabt er indiskutabelt. Så meget desto mere glædeligt er det som fan af første fase at blive tilgodeset med dette bokssæt.
Nødvendigheden af ophavsretsbeskyttelse
Vi får derfor nu en ikke billig boksudgivelse der ophavsretbeskytter en masse kendt materiale i de kommende år, men som også inkluderer arkivmateriale der ikke har været udgivet i piratform. Vi der allerede har størstedelen af indholdet i en eller anden form, kan således se frem til bedre lyd- og billedkvalitet (i en del tilfælde), og hertil optagelser hvis eksistens har været dokumenteret, men som aldrig har været hørt uden for gruppens snævre cirkler. Er man novice hvad angår piratudgivelser kan jeg kun sige - der er noget at glæde sig til. Det er helt overvældende hvad der er inkluderet her - optagelser der spænder fra det teknisk sublime til beklagelig lo-fi, men musikalsk fængslende alligevel.
Både velkendte optagelser og hidtil uhørt arkivmateriale
Man har i videst muligt omfang valgt professionelle indspilninger af koncerter, i modsætning til optagelser foretaget af publikum i salen. De tidlige år er imidlertid kendetegnet ved at der ingen professionelle optagelser eksisterer af komplette koncerter. Fra 1967 kendes således blot tre - Star Club i København, Gyllene Cirkelen i Stockholm, og Oude-Ahoy-Hallen i Rotterdam. Alle er optaget nede fra publikum, men Stockholmskoncerten udmærker sig ved at være optaget i noget nær professionel kvalitet på en spolebåndoptager. Boksen inkluderer denne og Rotterdam-sættet. Man må så spørge sig hvordan man vil tackle ophavsretsituationen mht. København og alle de andre publikumsoptagede, men ikke inkluderede, koncerter fra de år som sættet dækker, når de 50 år er gået. Vil de virkelig bare lade dem overgå til public domain, eller vil man (som Bob Dylans folk gjorde sidste år med koncertoptagelser fra 1965) distribuere disse som bonus-download til købere af boksen?