Torsdag aften i Roskilde

RF
03-07-15
Af: 
Niels Mark
Der var et væld af interessante i oplevelser i vente denne torsdag aften i Roskilde. En koncert-cruise igennem torsdag bevidner den imponerende musikalske variation der gør Roskilde Festivalen til noget ganske særligt. 
 

To gange metalkoncerter: Mastodon og Pallbearer 

Det amerikanske metalband Mastodon leverede en veloplagt koncert på festivalens anden største scene Arena. Med deres helt egen progressive metalstil og en række af anmelderroste albums i bagagen var det en ren formsag at holde den intensive stemning blandt de mange fremmødte.
Fra et amerikansk metalnavn gik turen videre til et andet: Pallbearer fra Arkansas hører til den ultratunge doom metal og tung var koncerten. Pallbearer formår at skabe en mørk og dyster stemning i deres udtryk hvilket også faldt i god jord hos de fremmødte på Pavilion-scenen. 
 

Pharmakon - elektroniske ekstremiteter

Fra to gange metal-koncerter gik turen over i en helt anden boldgade. Margaret Chardie alias Pharmakon er et af dette års program musikmæssigt mest kontroversielle og særegne navne under festivalen. Den 22-årige New Yorker opererer i de mest ektremt støjende områder af den eletroniske musik-scene med elementer af industrial, power electronics og harsh noise. Ligeså kontroversiel som musikken var også Pharmakons performance. 
Med en mur af knusende støj som lydtapet bevægede Pharmakon sig rundt på scenen som var hun besat af djævelen selv alt imens hun skreg ned i mikrofonen og dermed intensiverede den mur af støj som fyldte staklade-scenen Gloria. Efter hendes voldsomme udbrud på selve scenen, fortsatte Pharmakon sin vilde performance nede blandt publikum i et orgie af skrig og støj. En helt unik oplevelse der blev yderligere intensiveret af de voldsomme grafiske elementer der blev projiceret rundt i koncertområdet. En på én gang skræmmende og fascinerende koncertoplevelse. 
 

Kasai Allstars - afrikansk folkefest

Fra den øredøvende koncert med Pharmakon, fortsatte turen til Avalon-scenen hvor det 25 mand store band fra Congo Kasai Allstars spredte glad karma og gedigen fest over et begejstret og heftigt dansende publikum. Til denne koncert var "kun" 12 bandmedlemmer på scenen, men disse leverede til gengæld et show af afrikanske dans og dragende percussion-rytmer udsendt fra en række af fremmedartede instrumenter.

Sidste koncert på Orange Scene denne aften var med den energifyldte sydafrikanske hip hop-gruppe Die Antwoord som leverede en helt igennem fremragende koncert der på trods af bastant og brutale udtryk formåede at trække et meget talstærkt publikum til hovedscenen. Læs anmeldelsen af Die Antwoord.
 
Aftenens store publikumstrækplastre var indiskutabelt amerikanske Muse (læs koncert-anmeldelse) og Bikstok der tiltrak en så stor skare af folk til den anden største scene Arena at koncerten kunne have gjort sig fortjent til Orange Scene.