Unsigned præsenterer: Ghost of Belle Starr

Ghost of Belle Starr
20-05-15

Ghost of Belle Starr

Et spøgelse går gennem den østjyske rockscene, og måske skal man søge dækning, for det er den amerikanske outlaw Belle Starrs spøgelse! Siden Ghost of Belle Starr i 2011 fik Mikkel Drejer Bertelsen som forsanger, har bandet øvet, skrevet og optrådt med alternativ, melankolsk rockmusik. I år har de udgivet deres første EP, Ghost of Belle Starr, som er indspillet i studiet i Bissensgade i Aarhus, hvor den lokale musiker og sangskriver Michel Svane har siddet bag knapperne, mens Troels Abrahamsen sammen med bandets bassist har stået for mastering.
 
Bandmedlemmerne mødte i sin tid hinanden i det århusianske natteliv, og bandets numre skildrer en særlig urban melankoli. Det er store eksistentielle følelser, der behandles, men ikke desto mindre er numrene livsbekræftende og fulde af energi. Udover de traditionelle instrumenter, inddrages alternative lydkilder som arpeggiator-keyboards, "baglæns" guitar, omnichord og monotroner. Samtidig er sangene bygget op omkring en klar melodisk kerne, så de også kan fungere i en enkel akustisk kontekst. Sådan kombinerer Ghost of Belle Starr det vidtløftige og det simple, det triste og det lykkelige.
 

Seks skarpe til Ghost of Belle Starr

Hvordan fik I ideen til at starte Ghost of Belle Starr?
Mikkel Drejer Bertelsen: Bandet startede faktisk uden mig. De fem andre fandt sammen mere eller mindre tilfældigt og prøvede et par forsangere, før jeg kom til i starten af 2011. Derfra tog det nuværende udtryk form.
 
Hvad er det bedste ved jeres musik?
MDB: Jeg synes, at det bedste ved vores musik er, hvordan vi i en relativt let og tilgængelig form angriber svære sindstilstande. EP’en handler meget om at være fastlåst i en situation som er svær at komme ud af, samtidig med at man er indigneret over andre personers ignorance over for, at de er låst fast i samme situation. Samtidig vidner musikken også om at denne afmagt over ikke at kunne bryde fri af vaner og positioner netop gør én i stand til at være fri. Jeg elsker den dikotomi der er i vores musik over både at være lykkelig og ulykkelig
 
Hvad har inspireret jeres stil?
MDB: Vi er i høj grad inspireret af kendte indiebands som Grizzly Bear, Vampire Weekend, Wolf Parade, Arcade Fire og The Walkmen. Det er altid lidt farligt at nævne den slags referencer, for selvom de inspirerer os, synes jeg ikke nødvendigvis at vi lyder specielt som nogen af de ovenstående bands. Den klassiske sangskrivning inspirerer os, vi starter aldrig med en lyd eller et groove, men altid med en sang som kan stå alene kun med sang og guitar/klaver. Det tager vi med i øvelokalet, hvor alle byder ind med det særpræg, der får den til at lyde som os. Og så er vi inspirerede af nattelivets mange sorger og glæder, som at blive valgt eller vraget, og føle sig spændende og populær eller ligegyldig og anonym.
 
Hvad er jeres bedste oplevelse med Ghost of Belle Starr?
MDB: Det første jeg tænker på er vores koncert til RECession 2013, hvor vi spillede en, hvis jeg selv skal sige det, skidegod koncert til et fedt arrangement. Ellers er det selvfølgelig udgivelsen af vores ep, som har krævet blod sved og tårer og som har været undervejs i rigtig lang tid. Det var en stor fornøjelse at se sig på streamingtjenesterne og stort set kun få rosende ord med på vejen.
 
Hvad skal der ske med Ghost of Belle Starr i 2015?
MDB: I 2015 skal vi indspille vores debut-album. Vi har allerede rigtig meget godt råmateriale, og der kommer hele tiden nye sange til. Det er fedt at lade sig rive med af den kreative proces. Senere på året skal vi så finde ud af hvilke sange der skal med, og hvem vi skal arbejde sammen med om at producere, mixe og masterere. Albummet bliver forhåbentligt (7-9-13) udgivet i den første halvdel af 2016.
 
Har I en yndlingsplade?
MDB: Vi er seks vidt forskellige mennesker og det er svært at blive enige om én plade, men Vampire Weekend har betydet meget for de fleste af os. Modern Vampires of the City har været en stor inspiration både sang- og produktionsmæssigt. Så det er nok den, der kan repræsentere det meste af bandet.