Thomas Koppel 80 år

Thomas Koppel
27-04-24
Af: 
Thomas Vilhelm

Thomas Koppel
Født: 27. april 1944, Örebro, Sverige
Død: 25. februar 2006, San Juan, Puerto Rico

Thomas Herman Koppel (født den 27. april 1944 i Örebro, Sverige, død den 25. februar 2006 i Puerto Rico) ville i dag have rundet 80 år, men nåede kun de 61.

Koppel er især kendt for Savage Rose, sit årtier lange samliv med Annisette, musikken til Dødens triumf og et intenst politisk og samfundsmæssigt engagement et pænt stykke til venstre for midten. Med til historien hører også, at han begyndte at komponere moderne klassisk musik fra starten af 60’erne stadig i teenagealderen.

Blot 17 år gammel havde Thomas Koppels opera Historien om en Moder frit efter H.C. Andersens eventyr premiere på Det Kongelige Teater, og seks år senere fik han sin solisteksamen fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 1967, hvorefter han og broren Anders Koppel tog initiativ til at danne Savage Rose. Bandet opnåede hurtigt succes ved hjælp af en række helstøbte, veludførte og velskrevne albums, der må betegnes som stedsegrønne klassikere i dansk rocks historie.

Savage Rose status fik en tak opad med Thomas Koppels musik til Dødens Triumf iscenesat af Det Kongelige Teaters balletchef Flemming Flindt. Siden 1971 blev balletten opført mere end 150 gange med indlagt nøgendans i løbet af de første fire sæsoner og således Det Kongelige Teaters største succes i genren i det forrige århundrede. Musikken, der udkom på plade i Savage Rose’ navn i 1972, bidrog væsentlig til ballettens folkelige gennemslagskraft.

I 1979 blev Dødens Triumf genopført i Cirkusbygningen, men allerede før det tidspunkt havde Thomas Koppel sat foden ned overfor genbrug af hans tonesætning af balletten. Dette valgte Flindt at ignorere, og Koppel parret demonstrerede foran Cirkusbygningen. Derudover anlagde Thomas Koppel en retssag mod Flemming Flindt, cirkusdirektør Eli Benneweis og pladeselskabet Polygram for brud på ophavsretsloven, en sag han vandt efter tre års juridisk tovtrækkeri. Den tildelte erstatning på 275.000 kroner skænkede Koppel til børn i nød rundt omkring i verden.

Ud over de mange sange til Savage Rose, hvoraf en del blev skrevet i samarbejde med Anders Koppel, indtil han forlod bandet i 1974, har den produktivt arbejdsomme Thomas Koppel komponeret ballet-, teater- og kammermusik, filmmusik, symfonier, en opera, et korværk, orkesterstykker for soloinstrumenter og improvisationer til brug for klaver. Politisk bekendte Koppel klart kulør ved aktivt at støtte Danmarks Kommunistiske Parti/Marxister-Leninister (DKP/ML) og Christianias sag.

Også BZ-bevægelsen nød fordel af Annisette og Thomas Koppels ildhu og ihærdighed. Op gennem 80’erne arbejdede Thomas Koppel periodevis som pædagogmedhjælper, men i løbet af 90’erne vendte økonomien mod bedre tider som følge af Savage Rose’ comeback med et internationalt soul- og rockpræget udtryk. Koppel modtog oveni Statens Kunstfonds arbejdslegat og deres livsvarige ydelse fra 1998.

Før sin død udsendte Koppel Budskab fra Græsrødderne formet som et længere brev, der tog fat på Danmarks militære involvering i Irak og Afghanistan og kampen mod terror. I samme brev kritiserede han den førte asyl- og flygtningepolitik, der blev betegnet som inhuman. Mere end 1000 mennesker har sidenhen tilsluttet sig brevets ordlyd og de forskellige happenings og demonstrationer, det har inspireret til.
Flemming Rasmussen, lydtekniker og producer i Sweet Silence studiet, har været involveret i en række Savage Rose albums og Thomas Koppels sidste projekt, han fik realiseret før og udsendt efter sin bortgang. Rasmussen fortæller følgende i Rock & stjernestøv begået i samarbejde med denne signatur:

‘Koppel døde på deres feriested siddende ved sit klaver i Puerto Rico i slutningen af februar 2006 - det lå på en bjergtop fjernt fra nærmeste by. Ambulancen nåede ikke frem, før det var for sent. Jan Degner kontaktede mig omkring færdiggørelsen af Thomas Koppels instrumentalalbum, Improvisationer for klaver, der blev udsendt posthumt af Art People knap to måneder efter Koppels død. Han havde installeret sig med et studie i deres kolonihavehus i Frederikshøj i Sydhavnen og lagde sidste hånd på pladen i januar måned før rejsen til Puerto Rico.

Materialet afleveret på harddisk til færdigmixning af pladen var fyldt med små klik i lydbilledet. Meget tyder på, at hans digitale Pro Tools-system ikke har været synkroniseret tilstrækkeligt med mislyde som resultat, hvilket kunne høres hen over musikken. På daværende tidspunkt var Sydhavnen stadig et industrikvarter, og små strømudfald kan ikke udelukkes, når maskinerne i de omkringliggende fabrikker blev tændt og slukket. Jeg fik til opgave at fjerne disse klik, og det gjorde jeg ved fysisk at tegne dem væk. Det tog et par uger at fjerne dette uendelige antal af små mislyde. Hele øvelsen foregik ud fra en digital kopi for ikke at røre ved originalen - det er jo det rene arvesølv.

Ophavsmanden var lige gået bort, og jeg gik til opgaven med en vis portion ærefrygt. Pladen solgte til guld, og beviset herfor hænger stadig i mit studie. Thomas var en entreprenant mand og konstant på med et stort netværk bag sig. Ydermere blev han en integreret del af det politiske undergrundsmiljø på venstrefløjen. Thomas og Annisette Koppel havde en klar idé med, hvad de foretog sig - deres hjerteblod med idealismen som den gennemgående ledetråd i hele karrieren.’ Æret være Thomas Koppels minde.