dummy

13 skarpe til The Blue Van

22-10-2012
Helen Bruus

Danmarks største musikbegivenhed Spil Dansk Dagen løber af stablen torsdag den 25. oktober 2012, og Bibzoom støtter op om dagen ved at præsentere en række artikler om danskproduceret musik på Bibzoom i denne her uge.

I dag, mandag den 22.10 kigger vi nærmere på bandet The Blue Van i forbindelse med deres nye albumudgivelse Would you change you life?

The Blue Van er sangeren Steffen Westmark, guitaristen og 'organ grinder' Søren Christensen, bassisten Allan Villadsen og trommeslageren Per Jørgensen. De er kendte for at være et af Danmarks bedste live-bands.

De har været og er nomineret til flere fornemme danske musikpriser, og dem som lige har set "Magic Mike" med Matthew McConaughey og Channing Tatum bemærkede måske at titelsangen fra bandets 2010 album Love Shot optræder i stripperfilmen.

Om bandets nye og særdeles anbefalelsesværdige album som udkom den 24. september 2012, udtalte en fan: ”Det er en fed blanding a beskidt rock'n'roll med lidt sovseorgel og indimellem symfoniske flader, a la Muse”.

Da bandet har et eller andet med tallet 13 (der er 13 numre på 3 ud af 5 studioalbums!), har Bibzoom været så heldig at få Søren Christensen til at besvare  13 ”track by track” spørgsmål:

”Tightrope”: En relativ The Strokes eller The The agtig start med forvrænget vokal og skønne temposkift – hvorfor så rå start på et ellers mere poppet album?
Chockeffekten! Vi følte at det var et af de numre der mest viste en helt ny retning for os. Sådan at både anmeldere og lyttere ville være på tæerne (og paraderne) helt fra starten.

”Would you change your life”: Tidligere har I haft en mandlig rapper med på et album, men nu lyder det som om I har fået Vinnie Who med på både piano og gospelkor. Hvad er forklaringen på det?
Vi har altid været glade for falsetkor i dette band. Det er mit speciale! Denne gang har vi dog også spædet op med rigtige kvindestemmer. Det var Jon's (producerens) idé.

”Harder than a Diamond”: Lækkert asynkront trommespil. Hvem har undervist hr. Per Mølgaard Jørgensen?
I sin tid er Per blevet kyndigt undervist i Nordjylland af Henrik Baloo Andersen. Det var ham der lærte Per at spille trommer. Jeg tror dog at forklaringen i dette tilfælde mere ligger i en legesyg producer samt Pers uovertrufne musikalitet!

”Dreamers”: I lyder som et synthpoppet dansk svar på Muse i denne her sang, og vi har bemærket den spritnye musikvideo. Hvem handler videoen og sangen om og hvorfor skal man tænke med sit hjerte, har det ikke en pris at ændre sit liv jævnfør titelsangen?
Sangen handler vel både om os, men også alle andre der har drømme. Om at turde følge dem og tro på dem, uden at gå på kompromis med kvaliteten og udgangspunktet. Og netop i derfor handler begge sange (og mange andre på pladen) om det samme. Er du glad for din tilværelse? Har du opnået det du ville med dit liv? Valgte du den sikre vej eller turde du følge dine drømme ud på balancegangen (Tightrope)?!

”Gospel of dust” Er det albummets progressive tiltag med Danmarks svar på Ian Andersson aka Kim Menzer tværfløjte, og hvorfor hedder det så noget med Gospel?
Steffen har en akustisk guitar der faktisk hedder "Gibson Gospel" og det var den han lavede guitariffet på.

”Wake the Tiger”: Beskidt Rock´n´roll som får en til at tænke at rocken heldigvis ikke er død. DJs ser sig selv som tidens nye rockstjerner – hvordan har et  relativt guitardrevent rockband som The Blue Van det med DJs?
Jeg synes hele begrebet DJ er blevet meget udvandet på det sidste. Der er provins Johnnys diskotek der spiller Mr. Music Compilations og sprøjter røgvæske ud, og så er der kunstnere som har laptops, Ableton, keyboards, effekter etc. med ud som de performer og improviserer på. Sidstnævnte har min dybeste respekt både som musikere og sangskrivere.

”Weary Eyes”: I spænder vidt rent genremæssigt på albummet og er knapt så tresseragtige i lyden som tidligere. Steffen Westmark synger næsten mere soul’ et her end Lukas Graham. Er det mon også samme publikum? Eller sagt på en anden måde hvem er jeres typiske fans?
Vores fans spænder vidt. Den unge går amok oppe foran mens forældrene står nede bagi og rocker med. Vi har dyrket soul mens Lukas Graham stadig var en Krumborg.

”I thought you liked me”: Vi tænker: ”Hello I love you wont you tell med your name” med The Doors eller Black Keys' lyd på f.eks. ”Everlasting Light”. Hvad tænkte I og hvem i bandet har kærlighedssorger p.t.?
P.t. har vi alle godt held med kærligheden. Jeg synes ofte at det kan være nemmere at skrive om ulykkelig kærlighed etc. når man har noget man er bange for at miste, end når skaden er sket. Både Black Keys og Doors står højt i graderne hos os.

”Zeroes”: Har I tilfældigvis Bowies ”Heroes” hjemme i reolen?
Vi er alle ivrige vinylsamlere og har alt det bedste fra rockens guldalder stående i alfabetisk orden på rygraden. Derfor vil man også altid kunne høre en stor portion "kulturarv" i vores musik.

”Live”: En melodi med elektroniske elementer. Er bandets fremtidige lyd generelt mere elektronisk?
Jeg tror ikke man kan sige noget generelt om vores fremtidige lyd andet end at vi ikke er bange for eksperimentere udenfor komfortzonen. Der foregår mange spændende ting på den elektroniske scene, som man sagtens kan inkorporere i rockmusik og derved finde en ny lyd. Hvis Beatles eller Jimi Hendrix eksisterede i dag tror jeg de ville være meget elektroniske.

”Take What you Need”: Vi faldt lidt for denne tekst. Hvordan arbejder I med tekstsiden?
Da det jo er Steffen der skal levere teksterne ud over scenekanten og ud af højtalerne, er det meget vigtigt at det er tekster som han kan identificere sig selv med og leve sig ind i. Derfor har han med denne plade også fået lov at skrive teksterne færdige til mine kompositioner. Nogle gange har han skrevet en helt ny tekst og andre gange har han bare rettet lidt til og føjet til. I alle tilfælde har han forbedret udgangspunktet!

”Stay”: Guitaren er trådt lidt i baggrunden her til fordel for en liflig basgang og keyboard. I må bruge meget tid på jeres kompositioner. Er det indimellem svært at få privatliv og bandtid til at gå op i en højere enhed?
Jeg har et mindre indspilningsstudie i min kælder hvor jeg bruger det meste af min fritid med at komponere, både til bandet, men også til andre projekter. Det er vigtigt at have en høj arbejdsmoral og forstående hustru når man komponerer. Sofaen kan nemt lokke.

”An Eagle dropping an Elephant”: Et instrumentalnummer som lyder som en blanding af kendingsmelodien fra ”De uheldige helte”, noget Goldfrapp, Bertold Brecht og Steven Kings ”IT” klovne-underlægningsmusik. Hvem er hovedansvarlig for denne syrede komposition?
Det er noget jeg har jølet sammen en sen nattetime i mit kælderstudie. Vi endte faktisk med bare at overføre denne "hjemme demo" direkte til mixning og matering.