Genrer


50 år med "Gimme shelter"
Dødsdrift, dæmoner, dekadence og junk hang som tematisk, tunge og mørke skyer over Rolling Stones’ hovedværket ‘Let It Bleed’, der udkom et år og en dag før verdenspremieren på den berømmede og berygtede dokumentarfilm ‘Gimme Shelter’, der fandt sted den 6. december 1970 nøjagtigt 365 dage efter den katastrofale Altamont Free Concert, som skulle have sat et effektfuldt punktum for bandets USA turné 7.-30. november 1969.
Hele Stones’ triumffærd gennem ‘Guds eget land’ blev minutiøst fulgt af et kamerahold ledet af brødrene Albert og David Maysles. At den i perioder kaosramte britiske kvintet i 1969 overhovedet var i stand til at trække et så mesterligt og musikalsk iscenesat album som ‘Let It Bleed’ op af hatten samt manifestere sig som en driftssikker turnerende unit, er faktisk et under i sig selv.
Spændinger florerede i bandet, Brian Jones, medgrundlægger og multiinstrumentalist, gik i hundene og døde under indspilningen af pladen, og en ny mand måtte køres i stilling. Valget faldt på den noget yngre Mick Taylor, hvilket skulle vise sig særdeles klogt. Med ham steg niveauet betragteligt.
Tjek blot livealbummet ‘Get Yer Ya Ya’s Out’ udsendt den 4. september 1970, der auditivt indkapsler gruppens kollektive peak point. Særligt guitarflanken med Keith Richards og Mick Taylor fungerer mere end blot effektivt på ‘Get Yer...’. Tunge riffs og heftige soli væves tæt ind i hinanden og skaber et skridsikkert fundament understøttet af Wyman og Watts no nonsens rytmesektion. Optagelserne fra ‘Get Yer....’ stammer fra to uforglemmelige aftener i Madison Square Garden den 27.-28. november 1969 mindre end halvanden uge før Altamont.
Nye strømninger i 60’erne præget af ungdomsoprør, radikale grupperinger og selvdestruktiv adfærd i dele af hippiebevægelsen satte ind, og mere voldelige tider varsledes forude. Dagen efter udgivelse af ‘Let It Bleed’ kulminerede de dystre forudanelser med blodig brutalitet under ‘Altamont Free Concert’, der endte med drab, druk, dårlige trips og konfrontation foran rullende kameraer.
En af festivalgængerne, den kun 18-årige Meredith Hunter, trak angiveligt en pistol under Stones’ optræden som aftenens hovednavn og blev knivdræbt af hærdebrede Hell’s Angels (HA) medlemmer hyret til at stå for sikkerheden den dag ved hjælp af aggressiv selvtægt. ‘Gimme Shelter’ er instrueret af David og Albert Maysels sammen med Charlotte Zwerin, alle tre nu afdøde amerikanske filmskabere kendt for deres kamera- og klippearbejde inden for den såkaldte ‘Cinema direct’ bevægelse med rødder i 50’erne og 60’ernes dokumentarfilm genre.
‘Cinema direct’ folkene gjorde brug af lette håndholdte kameraer med synkron lyd for at kunne komme tæt på begivenhederne og dermed dokumentere dem så realistisk og sandfærdigt som muligt uden iscenesættelser, filtre og forskønnelser. Det lykkedes på skræmmende ubehagelig vis under Altamont endags eventen, når der var optræk til tumult og vold nær scenen, hvilket også greb forstyrrende ind i koncerterne med Flying Burrito Brothers og Jefferson Airplane, før Stones indtog podiet flankeret af ølbællende, kølle- og knivbevæbnede HA’ere overalt.
‘War, children, it’s just a shot away’, lød det truende henover rulleteksterne til dette monumentale og dokumentariske værk, mens der blev taget hul på et nyt årti i skyggerne af det gamle, der blandt andet sluttede med den aggressive arv fra Altamont.
Tillykke med jubilæet til ‘Gimme Shelter’, der for tid og evigt vil stå som en blinkende advarselslampe i forhold til, hvad der kan ske, når planlægningen går galt, og begivenhederne ryger ud af kontrol, mens en gigantisk folkemængde samles for at hylde deres idoler i en dionysisk rus af stimulanser.