Genrer


Bob Dylan: The freewheelin' Bob Dylan
Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste. Dette er nr. 97
I 2016 havde Bob Dylan æren af at vinde Nobels Litteraturpris for sine fantastiske sangtekster. Samtidig var han i gang med at indspille covers af gamle pop-standarder. Det er ikke fordi disse covers er dårlige, men jeg synes nu, det er synd, da hans force alle dage har været i det lyriske felt, og efter min mening står han stadig stærkt. Det leder for mig tankerne hen på hans første to albums, Bob Dylan fra 1962 og The freewheelin’ Bob Dylan fra året efter. Det første album bestod hovedsageligt af covers og er stort set gået i glemmebogen. Det andet album var næsten udelukkende eget materiale, og The freewheelin’ Bob Dylan huskes i dag som hans store gennembrud. Sange som "Blowin’ in the wind", "A hard rain’s a-gonna fall" og "Don’t think twice, it’s alright" står stadig som højdepunkter i en karriere, der ellers ikke har været fattig på sådanne. Størstedelen bliver leveret af en helt nøgen besætning, kun bestående af Dylan selv på guitar, mundharmonika og sang – hvor hans stil allerede er unik på de to sidstnævnte felter.
Værd at nævne er, at selvom musikken har en konsekvent lyd på denne plade, så er den faktisk ret lang af en plade fra 1963 at være. Phil Spector, Sam Cooke, Roy Orbison og The Beatles var nogle af tidens helt store stjerner, og deres albums var alle godt under de 40 minutter. Folk-albums var ganske vist generelt lidt længere end pop-plader dengang, men alligevel er Bob Dylan med sine 50 minutter lidt af et særsyn. Jeg skal da heller ikke lyve, ved de første par gennemlytninger, syntes jeg, at pladen gik lidt i tomgang mod slutningen. Lyden ændrede sig ikke det store, og det næsten komplette fravær af trommer kan gøre det svært at blive grebet af rytmen. Men man skal fokusere for meget på instrumentationen på det her album. Albummet har masser af variation, bare ikke i lyden. Variationen ligger i teksterne, som er det centrale i albummet. Der er inderlige, hjerteskærende sange som "Bob Dylan’s dream" og "Don’t think twice, it’s alright", mere maleriske værker som "Girl from the north country" og "A hard rain’s a-gonna fall", ja der er selv små handlingsbårne fortællinger som "Talking World War III blues".
Det er dog ikke retfærdigt at dele hans tekster så groft op i stilarter, for han bruger masser af forskellige virkemidler på tværs af sangene. Hans sprogbrug er altid stærk, og han formår at skabe et væld af stemninger med sin mesterlige pen og sin skrabende stemme. The freewheelin’ Bob Dylan er en af de mest rå Dylan-oplevelser, man kan få. Teksterne er absolut i den gode ende, selv med hans generelle niveau taget i betragtning – de er mere folkelige end normalt, og der er en god balance mellem det humoristiske og det dramatiske. Netop grundet det høje lyriske niveau er hans cover af "Corrina, Corrina" uden tvivl det mindst interessante på pladen. Det er det eneste nummer med yderligere instrumentation end Dylan selv, og selvom det ikke er skurrende pludselig at høre trommer og bas, er det her nummer bare så langt fra resten af pladens appeal. Der er ellers ikke meget at klage over, så længe man kan snuppe Dylans stemme og hans højfrekvente brug af mundharmonikaen, der ikke altid er mixet helt perfekt. Der er så mange små genialiteter på det her album, og stort set hvert eneste nummer bidrager med noget nyt på denne klassiske skive.