dummy

Cream: Wheels of fire

13-06-2016
Kjartan F. Stolberg
Anmeldelse

Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste nogensinde. Dette er nr. 203

Cream opfattes ofte som rockhistoriens første supergruppe. Bandet bestod af trommeslager Ginger Baker fra Graham Bond Organization, bassist Jack Bruce fra The Bluesbreakers og på guitar ingen ringere end Eric Clapton, der allerede dengang havde både The Bluesbreakers og The Yardbirds bag sig. Disse tre store personligheder udgav i alt fire album i fællesskab, heriblandt dobbeltalbummet Wheels of fire i 1968. Den første skive består af ni studienumre, mens anden skive er fire livenumre, tre optaget i Winterland og et enkelt i The Fillmore. Der er på denne plade ligesom tidligere en blanding af den rå, hårde og blues-prægede proto-metal, man typisk forbinder med gruppen og nogle mere psykedeliske popnumre. Jeg har altid ment, at Cream gør det førstnævnte bedst, og mine yndlingsnumre på første skive mestrer også virkelig denne stil. Det er numre som "Sitting on top of the world", "Politician" og deres cover af Albert Kings "Born under a bad sign", men den bedste er selvfølgelig den klassiske "White room", der faktisk ikke lyder særlig meget af blues og metal, men mere de psykedeliske numre, som pladen jo også er fuld af.

Cream laver nogle store, euforiske lyde, men det kan også blive småt og sumpet. "Passing the time" er en spøjs sang. Den går meget mellem disse to former for psykedelisk musik, og overgangene er langt fra elegante, men det er stadig et fascinerende nummer. Det bedste af de mere stille numre er "As you said", hvor bassen er udskiftet med cello, og det skaber en virkelig unik lyd. Der er også cello på andre numre, men "As you said" får det til at lyde så meget flottere, sikkert delvist grundet det fantastiske arrangement. Dette er et af de fem numre på pladen skrevet af Jack Bruce, og han er efter min mening den bedste sangskriver i bandet. Ginger Baker har det med at skrive syrede, skøre sange, der tydeligt er produkter af deres tid, og selvom de altid er underholdende og for det meste også ret gode, kan de ikke måle sig med Bruces numre. Til gengæld er man altid garanteret kvalitet, når Cream kaster sig over gamle bluesklassikere. Både Kings "Born under a bad sign" og Howlin’ Wolfs "Sitting on top of the world" lyder formidabelt og endda bedre end originalerne i Creams fortolkninger.

Skive 2 består som sagt kun af fire sange, men to af dem er også over et kvarter lange og består hovedsageligt af soloer. Det hele er som sagt optaget live, så det lyder virkelig autentisk og imponerende. F.eks. når Clapton fremfører "Crossroads", hans nyfortolkning af Robert Johnsons "Cross road blues", og det er nok min yndlingssang af gruppen grundet det vilde riff og den stærke præstation af samtlige medlemmer. De laver også et 17 minutter langt cover af Howlin’ Wolfs "Spoonful", og selvom det ikke har charmen fra den oprindelige, så gør Clapton og co. det fandeme godt. Jeg fremhæver Clapton, for nummeret er mest af alt en lang guitarsolo, og den er helt fantastisk. Den Bruce-skrevne "Traintime" er efter min mening et af gruppens mest oversete numre. Måden mundharmonikaen og trommerne tøffer afsted sammen lyder faktisk som et tog, og det skaber meget stemning. Der er næsten noget jazz over det. Vi slutter af med det instrumentale nummer "Toad", der er 16 minutter langt. Det består hovedsageligt af en meget lang trommesolo fra Ginger Baker, men det runder også pladen godt af. Meget af Wheels of fire holder stadig rigtig godt i dag. Ikke alt, men meget af det er guld.

Lån Wheels of fire fra dit nærmeste bibliotek

Besøg Kjartans musikblog