dummy

David Bowie: Low

21-10-2015
Kjartan F. Stolberg
Anmeldelse

Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste nogensinde. Dette er nr. 249

David Bowie er et af de største musikalske genier nogensinde, og et af de få mennesker, der kan matche hans store kreativitet er Brian Eno, med hvem han bl.a. lavede tre albums fra 1977 til 1979. Denne trilogi, der i daglig tale kaldes Berlin-trilogien startede med albummet Low, hvor Bowie udforskede uvante sider af sig selv. Hans musik blev her mere eksperimentel end nogensinde før, og over halvdelen af numrene er instrumentale. Hvis man lytter til Low på vinyl, er der en ret klar opdeling af sangene. På A-siden finder man det lidt mere poppede, her har størstedelen vokal på, og de er mere energiske. B-siden består af fire numre, der alle er instrumentale, de fleste er langsomme, og i dag ville man nok kalde dem ambient – en genre, Eno i stor grad kan takkes for. Jeg kan tit finde på at klage over plader, der deler de hurtige og de langsomme sange så direkte op, for det kan ende med at ødelægge albummets dynamik fuldstændig. Det sker ikke på Low, for de sidste fire numre er trods deres tempo meget begivenhedsrige. Man bliver suget dybt ned i dem.

Jeg sagde før, at de fire ambient-numre alle er instrumentale, men det er de teknisk set ikke. Bowies stemme indgår faktisk på tre af dem, men de føles instrumentale, da han bare siger rene vrøvleord. Hans stemme er heller ikke mixet så højt, så han føles mest af alt som en del af instrumentationen. Hans stemme sørger til gengæld for at skabe nogle klare højdepunkter på side to. Der er stort set intet, der gør disse langsomme numre mere intense end Bowies skrig, der føles fuldkommen torturerede. Der er ikke blot stærke følelser i hans vokal, der er faktisk også stærke følelser, når den ikke er der. Der er store mellemrum mellem hans vokale indslag, og de er langsomme og stemningsrige. Man sidder spændt og venter, mens nummeret langsomt bygger op, og når det så endelig kommer, bliver det helt vildt. Der bliver også skabt dynamik med det lidt mere energiske nummer "Weeping wall". Det er ikke hurtigt, når man hører det på egen hånd, men mellem "Art decade" og "Subterraneans" sørger det virkelig for at få lytteren i gang.

De syv første numre er lettere at forholde sig til. De er ikke noget, du nogensinde ville kunne se et stort popnavn lave, men de er stadig virkelig fængende. Denne kvalitet bliver matchet perfekt af den sære instrumentation. I sange som "Breaking glass" og "Sound and vision" er der ganske vist en fængende melodi, men synthesizeren, der bevæger sig mellem højtalerne, på Breaking Glass er virkelig sær, og den lange instrumentale opbygning på "Sound and vision" optager halvdelen af nummeret; de er det definerende på disse numre. Den eneste sang, der bare er i nærheden af at være poppet er "Be my wife", men den er stadig en sindssygt godt gennemarbejdet sang og et klart highlight på pladen. Kontrasten mellem side 1 og side 2 er helt perfekt. De ville hver især have været trættende, hvis de varede et helt albums længde, men måden at sætte dem sammen er helt genial. Jeg tror ikke engang de ville virke uden hinanden – der ville ikke være nogen måde at komme ned på jorden igen efter side 1, og side 2 ville virke kedelig og formålsløs. Sammen skaber de dog en af de bedste plader nogensinde, Low.

Besøg Kjartans musikblog