dummy

Ekstramateriale

26-09-2012
Steffen Kronborg

En af pladebranchens muligheder for at gøre sig gældende på det fysiske cd-område i en tid, hvor flere og flere musiktransaktioner foregår elektronisk, omtalte jeg i et tidligere indlæg her på Bibzoom. Det drejer sig om bokssættene, som med et indhold af outtakes, demoer, live-optagelser o.lign. stadig har fat i et dedikeret publikum af fans og nørder, som ikke kan få nok af deres favoritmusikere.  Her har de fysiske udgivelser fortsat deres berettigelse.

Men bokssæt er besværlige at arbejde med og kostbare at udgive, så det er trods alt begrænset, hvor mange bokssæt en pladeudgiver kan håndtere. Der må hele tiden tænkes kreativt, og det er netop, hvad (nogle af) udgiverne forsøger at gøre. En af de måder, man kan tage i brug for at lokke de potentielle pladekøbere, er at tilføje en given musikudgivelse et fysisk aspekt, som ikke kan reproduceres elektronisk, og som derfor gør det nødvendigt for musiklytteren at købe den fysiske cd med tilhørende merchandise – forudsat ellers, at han/hun er interesseret nok i den pågældende pladekunstner til at måtte eje alt med relation til ham/hende.

Inden for de sidste uger er undertegnede stødt på to af denne type udgivelser, hvor cd'en er blevet beriget med fysisk ekstramateriale – og jeg har købt dem begge. Dog ikke nødvendigvis på grund af ekstramaterialet.

Steve Forbert

Amerikanske Steve Forbert (f. 1954) fra Mississippi har været på banen siden 1978, hvor han udsendte sit første album, Alive on arrival. Trods de mange år på bagen som aktiv musiker er han alligevel en forholdsvis velbevaret hemmelighed blandt en begrænset fanskare i Danmark – og hans udgivelser er bestemt ikke lette at støve op her til lands. De almindelige pladebutikker kender ikke Steve Forberts navn, og man skal være mere end almindeligt heldig for at falde over hans udgivelser i brugtpladeforretninger og på plademesser. På nettet kan man naturligvis finde Steve Forberts udgivelser til salg – selv om man skal til hans egen hjemmeside, steveforbert.com for at finde et rimeligt udvalg af hans indtil nu knap 30 pladeudgivelser.

De danske musikbiblioteker har trods alt anskaffet 10 af hans cd'er, om end halvdelen af dem kun er købt af et eller to biblioteker. På Bibzoom møder man yderligere tre af Steve Forberts udgivelser – men dermed er det også ved at være slut. Forbert er trods en musikalsk karriere på mere end 30 år ikke fundet værdig til optagelse i Politikens rock-leksikon.

Mens Steve Forbert fører en ganske tilbagetrukket tilværelse i danskernes musikalske bevidsthed, skal det ikke være nogen hemmelighed, at Forbert – "manden som spillede americana, før begrebet var opfundet" – har en stor plads i undertegnedes hjerte (og øregange). Forbert spiller en dejligt iørefaldende rockmusik med gode melodier, fine guitarer, et stærkt personligt aftryk på musikken samt nogle gode og tankevækkende tekster. Hør f.eks. nogle linjer fra nummeret "I blinked once" fra cd'en Streets of this town (1988):

Childhood often seemed a pain to me,
So hard waiting to be grown,
Childhood climbed up in a white oak tree,
I blinked once and it was gone.

A girl I´d met was all I cared for, friends,
I called her my very own,

We went down to hear the band begin,
I blinked once and she was gone.

Om man kalder Forberts music "americana" eller ej spiller ingen rolle for denne lytter; musikalske etiketter formår kun sjældent at afspejle en given musikers spændvidde og at give en dækkende beskrivelse af en virkelighed, som ofte er alt for facetteret til at kunne rummes i et enkelt ord. Men lyt selv til Forbert, hvis du er til musik à la Springsteen og Jackson Browne – og i øvrigt er så heldig at støde på nogle af hans plader.

Det kunne f.eks. dreje sig om Forberts seneste udgivelse, Over with you, med udgivelsesdato i september 2012 og med en tilknyttet salgskampagne, som er den direkte anledning til denne artikel. Den nye cd sælges nemlig i ikke mindre end 5 forskellige indpakninger, som man har kunnet studere det på hans hjemmeside i tiden op til udgivelsen.

For det første kan man købe den nye cd i standardversionen, som cd (eller lp eller download) uden yderligere omsvøb. Det er den grundlæggende kerne i alle de 5 købsmuligheder. Men sammen med cd´en kan man så alt efter ønsker og behov (og økonomi) vælge mellem følgende alternativer: 1) cd + T-shirt (2 modeller) til 30 $. 2) cd + T-shirt + engangskamera, hvor Steve Forbert selv har taget de første billeder. Pris: 45 $. 3) cd + T-shirt + kamera + 2 ældre remastrede originalalbums med bonusnumre samt en hidtil uudgivet live-cd. Pris: 70 $. Og til slut: 4) alle ingredienser i alternativ 3 + den håndskrevne tekst til et ældre Steve Forbert-nummer + en mundharmonika, som har været brugt i et sceneshow. Pris: 300 £. (Og nu er vi vist langt ude over grænsen for, hvad et bibliotek kan påtage sig at låne ud … Hvem i alverden skal vaske alle de T-shirts?)

Her kan den elektroniske udgave af Forberts nye cd ikke rigtigt være med mere. Til gengæld kan man nok roligt konkludere, at de forskellige Only with you-pakker udelukkende henvender sig til inkarnerede Steve Forbert-fans; og i sandhedens interesse nok kun til de mest nørdede af disse fans – som til gengæld for deres indsats så også får en fin lille samling memorabilia sammen med den nye cd. Man må vel gå ud fra, at der er nok af disse nørdede fans til at projektet med de mange forskellige ekstramaterialer kan løbe rundt økonomisk. (I parentes bemærket må jeg tilstå, at jeg kun har købt den mindste pakke – altså cd'en alene – så det er ikke mig, der kommer til at bære pakkekonceptet igennem økonomisk. Til min undskyldning må jeg anføre, at jeg allerede er i besiddelse af en T-shirt, et kamera og en mundharmonika).

First Aid Kit

Steve Forberts differentierede pakketilbud må siges at være et af de mere fantasifulde forsøg på at gøre salget af en ny cd til en fysisk forankret affære. Normalt - hvis der er noget, der er normalt i denne branche – ser man mere beskedne koblinger mellem salg af musik og merchandise, hvor det sidstnævnte anvendes som salgsargument for at købe det førstnævnte i fysisk form. Et aktuelt eksempel på den mere diskrete – men ikke derfor mindre alvorligt mente – strategiske kobling af musik og merchandise finder man i nyudgivelsen af svenske First Aid Kits uhyre succesfulde udgivelse The lion's roar fra foråret 2012.

De to søstre Klara og Johanna Söderberg, som i realiteten udgør First Aid Kit fik et giganthit med cd'en (altså i Sverige), og den succes har de og deres udgivere ikke været sene til at forsøge at slå ekstra mønt af. Allerede inden cd'en er holdt op med at sælge i butikkerne, udsender pladeselskabet nu en udvidet udgave af cd'en, bestående af den oprindelige cd, en bonus-cd med 3 nye numre, en dvd, et teksthæfte, en plakat med et billede af søstrene og sidst (men ikke mindst?) et guitarplekter. Mottoet for den nye udgivelse synes at have været, at det gælder om at smede, mens jernet er varmt – og mon ikke også den nye, udvidede version af The lion's roar nok skal finde sit publikum?

Med skam at melde må jeg bekende, at jeg er et let offer for denne type salgsgimmicks – hvis ellers det grundlæggende råmateriale er godt nok, naturligvis. Jeg har tidligere underholdt dette forums læsere med, hvordan jeg har købt skotske Amy McDonalds udgivelser indtil flere gange, fordi hun (og hendes pladeselskab) har været særdeles dygtige til at slå mønt af et godt og holdbart grundmateriale – nemlig ved at udsende og genudsende Amy McDonalds relativt få numre flere gange, i forskellige indpakninger og med forskelligt bonusmateriale (bl.a. i en af pakkerne nogle postkort og en plakat med damen selv som motiv!).

Der skal åbenbart ikke meget til, før undertegnede hardcore samler hopper på limpinden og køber det samme materiale igen og igen. Og nu gør jeg det minsandten én gang til med First Aid Kit. Så nu mangler jeg bare at købe en passende guitar til det plekter, der følger med den udvidede udgave af The lion's roar.

Lån "Over with you" fra Bibzoom