dummy

Fra cool guitar til hot singer

8-05-2012
Peter Elmelund
Anmeldelse

The Raveonettes, koncert lørdag d. 5. maj, Musikhuset, SPOT Festival 2012

For mange ville SPOT Festivalens højdepunkt være ’ 10-års jubilæumskoncert, hvor hele debut-pladen Whip iIt On ville blive fyret af med den originale besætning med Manoj Ramdas på guitar og Jakob Høyer på trommer. Og så selvfølgelig supermakkerparret Sharin Foo og Sune Rose Wagner.

En halv times støjrock, 8 numre – alle i samme dystre toneart: Bb-mol.

SPOT Festival er kendt for sine supersammenstimlende køer før populære koncerter. Selvom Bibzooms fotograf og skribent stod i (hver sin) kø MERE END EN TIME, var det kun fotografen, der blev lukket ind i det forjættede land. Deres udsendte var blandt de flere hundrede, der ikke kom til hof med Raveonettes.

Så her er ikke en anmeldelse af denne ekstraordinære koncert, men stemningsmættede fotografier.

Johan Olsen og Gustaf Ljunggren, lørdag d. 5. maj, Musikhuset, SPOT Festival 2012

Til gengæld listede Bibzooms skribent ind i nabosalen, hvor stemningen var varm og afslappet. Her var aftenens sidste solist i projektet Naked – a singer and a piano godt i gang. Den multiinstrumentale svensker Gustaf Ljunggren gav her det lydhøre akkompagnement på et sobert flygel til Johan Olsen, den karismatiske sanger i Magtens Korridorer. Ingen dikkedarer, ingen elektronik – en sanger, en mikrofon og et tæt publikum. Efter Torben Stenos ”Tiden Kalder” fik vi et splinternyt Magtens Korridor-nummer. ”Tæppet” blev sunget fra Olsens dyb: ’Verden er ny, men en dag kun ruiner’. Når den kommer på plade med Magtens Korridorer, kan vi sige: ’Ha, den har vi hørt nøgen!’ Koncerten sluttede med Johan Olsens version af en sang, han altid gerne har villet synge, Rickie Lee Jones’ udgave af ”Walk Away Renee”. En dejlig nærværende og livsbekræftende afslutning på SPOT Festival 2012.

Raveonettes på Bibzoom

Gustaf Ljunggren på Bibzoom

Vi ses næste år!

Foto: Line Elmelund, Aarhus