Genrer


Fredag på Spot Festival 2014
Velkommen SPOT Festival!
Siger også vejret, der denne fredag spreder et køligt sollys over den forventningsfulde skare musikbookere, musikskribenter, musikproducere, musikspejdere og musikelskere, der årligt samles i hjertet af Smilets By for at høre mere end 140 kunstnere på 10 scener. Kunstnere, som måske bliver rigtigt store i den nære fremtid, når de har fået de rigtige kontakter efter weekendens uvurderlige net-working.
Op til festivalen er indbakken blevet fyldt godt op med præsentations-e-mails med håbefulde begrundelser for, hvorfor jeg netop skal høre dén gruppe. Og ganske old-fashioned uddeles på åstedet mange post- og visitkort.
Forvent det uventede
Ved ankomsten til Musikhuset finder jeg en flok mennesker i nydelig kødrand om fire unge mænd med to billige spanske guitarer, et plasticorgel og et par trommer. Sangen lyder spagt fra keyboardspilleren; her er ingen mikrofoner. Og minsandten, om de tre andre ikke falder ind med flotte harmonier, så vi pludselig får et lydbillede, der er klasser over det gængse gademusikantniveau. Det var så deres ”latest single”, og vi har netop hørt Quick Quick Obey fra Thy, som også er programsat til Foyerscenen lørdag. Se, det var en live- teaser, som virker.
Regelvis er SPOT Festival også oplevelsen af at høre noget helt andet, end egentlig planlagt hjemmefra. Det er jo på den måde, vi får rettet fokus mod det lidt mere anderledes, end vi er vant til. Derfor får svenskeren Victor Håkansson under kunstnernavnet The Culture In Memoriam også lige en lytter. En gevaldig forvrænget guitar ledsager en nærmest fistelstemme med tekster, der skulle være et sted mellem Frank Zappa og Nick Drake. Ordene går ikke rent ind hos undertegnede.
En nordisk festival
Det gør de til gengæld hos Nordens Tone, hvor sangerinden Jullie Hjetland fascinerende fremfører sange på otte (!) nordiske sprog til tæt akkompagnement af tre voksne jazzherrer. Dét vil jeg skrive hjem om. Imens har pladeaktuelle og superhypede Broken Twin med tyst tysthed startet koncert i en fyldt Store Sal, hvor de lilla lysnuancer i røg og damp indledningsvist er dominerende – men ikke lang tid.
I år er det ikke Godsbanen, men området foran Musikhuset, der er det folkelige centrum. Derfor føles Godsbanen mere udkantet; i den store Rå Hal give fine kunstnere flotte opvisninger i projektet Nordklang Sessions for en halvtom sal. Ja ja, så er der ikke kø ved pølseboden i gården, hvor man kan få en – ganske vist pænt stor – pølse med brød for 40 kr.
Sangerinden Sumie fra Göteborg kan inden koncerten i Lille Sal fortælle om dagens drama: Hun mistede sin guitar på vej til Aarhus. Hun er kendt for drømmende og ganske minimalistiske følsomme popsange, og når hun så oven i købet skal spille på en helt anden guitar, er stemningen anspændt og yderst-på-stolen. Hu ha, stemningen er intens.
Enestående installation
Stemningen er også intens i køen foran kunstmuseet ARoS. Vi er 150 heldige, der havde fået billet til en dobbelt verdenspremiere: For første gang koncert i installationen Rainbow Panorama øverst på museet og en urpremiere på Anders Stochholms elektroniske værk ”Girl From The Pacific”. En fantastisk positiv oplevelse med en vid udsigt som indkalkuleret del af værket.
Vi går derfra med store smil, mens Blue Van buldrer løs fra den store udendørs scene, hvortil der er gratis adgang. Og herfra vil mange store, etablerede navne give koncerter i weekendens løb. Sidste år modtog vores kronprins det store legat fra SMUKFEST i Skanderborg. Og han videregav straks de 200.000 kr. til SPOT Festival. Det har århusianere og alle andre så glæde af nu, tak for det.
Nordlyd er en unik oplevelse, hvor de tre sangere Alice Boman, Mikael Simpson og Ane Brun hver synger tre numre med et knap 40 mands strygerorkester i Store Sal. Flot, flot klang, hvor især spændingerne mellem den pæne, klassiske klang og den krøllede charmeur Simpson giver oplevelsen en kant udover det ”blot” grandiose.
Mens den varslede kulde kryber nærmere, fortsætter denne festlige fredag. En fredag, som viser to af SPOT Festivalens kerneord: Diversitet og folkelighed.