Genrer


Frit fald
Udtrykket ”frit fald” betegner i fysikken et fald gennem et lufttomt rum, evt. et uhindret fald gennem luften – men udtrykket bruges oftest i overført betydning om noget, der er ude af kontrol og er i hastig nedgang eller afvikling. Der kan f.eks. være tale om samfundsværdier eller samfundsmoral i frit fald, eller der kan være tale om en økonomi i frit fald.
I disse tilfælde er det frie fald noget negativt, noget ikke ønskværdigt. Men udtrykket ”frit fald” kan faktisk også bruges til at betegne det modsatte af en negativ situation eller foreteelse, nemlig hvis det frie fald er knyttet til en personlig oplevelse, f.eks. i form af en frigørelse fra noget snærende eller noget begrænsende.
Her kan det frie fald få karakter af en pludselig og måske ligefrem berusende oplevelse af frihed, af uafhængighed. Man møder både den negative og den positive version af det frie fald i rockmusikkens tekster.
Free falling
Det entydigt negative frie fald er bl.a. til stede i Ulf Lundells sang ”Fritt fall” fra cd´en ”Trunk” (2013). Her møder man både den 13-årige pige, som sælger sig selv for at skaffe penge til stoffer, og man møder bilulykker, skud og skrig i mørket, arbejdsløshed og krise: ”Överallt omkring mej/ fritt fall/ Överallt omkring mej/ fritt fall”. Ulf Lundell er ikke begejstret over forholdene i det moderne såkaldte velfærdssamfund, hvor der ikke længere er noget sikkerhedsnet til at gribe dem, der falder.
En mere ambivalent version af det frie fald møder man i Tom Pettys klassiske sang ”Free falling” fra LP´en ”Full moon fever” (1989). Her handler det ikke længere om samfundet og om individets forsøg på at klare sig helskindet igennem skærene. ”Free falling” drejer sig om fald på det helt personlige plan, og interessant nok indeholder sangteksten nogle direkte modsatrettede udsagn, som har betydet, at der er stor uenighed blandt fortolkerne om, hvad teksten egentlig fortæller. Der er ingen tvivl om, at sangens jeg-person har forladt sin kæreste, en særdeles dydig pige, og at han anser sig selv for at være en slem dreng (”bad boy”) for at have knust hendes hjerte. Nu er jeg-personen så fri, han er i frit fald, og han har tænkt sig at tage væk fra skuepladsen for den afsluttede kærlighedsaffære et stykke tid.
Så vidt, så godt. I denne sang er det frie fald tilsyneladende en god ting, fordi afslutningen på kærlighedsaffæren har gjort jeg-personen fri af forholdets snærende bånd. ”I don´t even miss her”, synger jeg-personen oven i købet; men kan det nu virkelig have sin rigtighed? Godt nok siger jeg-personen, at han er fri, og at han ikke savner den søde kæreste; men hvorfor taler han så om hende hele tiden? Og hvorfor har han lyst til at skrive hendes navn på himlen? Det tyder da ikke på, at han er ligeglad med pigen. Og når han synger: ”I´m gonna free fall out into nothing”, er det vel heller ikke nogen ubetinget positiv ting: at falde ud i ingenting? Noget kunne tyde på, at jeg-personens følelser for pigen er helt uafklarede, og at det er derfor, han bliver nødt til at tage væk, ”leave this world”, et stykke tid. Tom Pettys sangtekst ligner en bittersød afsked med et forhold, der rummede masser af attraktioner, men som bare ikke kunne fortsætte på samme måde. Et frit fald, som både rummer frihed og savn.
Falla fritt
Lis Sørensens ”Frit fald” fra albummet ”Bedre tider” (2017) fortæller ligesom Tom Pettys ”Free falling” om et kærlighedsforhold, som af uvisse grunde er krakeleret, og som kun afventer jeg-fortællerens endelige beslutning for at gå helt i stykker: ”Jeg er så underligt tilpas lige nu/ jeg mærker en dråbe, der falder fra hinanden/ Det´ frit fald før det går løs/ det´ mit valg, jeg slipper alting løs”. Det er ikke noget let eller lykkeligt valg for jeg-personen at sige farvel til kæresten; men det er åbenbart nødvendigt, og midt i ruinerne af forholdet kan jeg-personen i hvert fald trøste sig selv med, at bruddet var hendes eget valg. Hun valgte selv det frie fald.
Kim Larsen og Bellami har også sunget om et frit fald, nemlig på albummet ”Kielgasten” fra 1989 (og i musicalen af samme navn). Nummeret ”Frit fald” har hele tre tekstforfattere: Kim Larsen, Erik Clausen og Mogens Mogensen; men alligevel er det kun en skitse til en sang, en ren bagatel. Det er vanskeligt at uddrage noget egentligt udsagn af Larsen & Co.´s lille skæmtevise om ”fire friske gutter”, der møder ”fire bornerte blondiner” og sammen med dem oplever det frie fald. Eller måske er det noget helt andet, der foregår i den korte sang, som slutter med ordene: ”Forbi/ forbi/ frit fald/ frit fald”.
I Melissa Horns sang ”Falla fritt” fra albummet ”Säg ingenting till mig” (2009) er det til gengæld ikke så svært at forstå, hvad der foregår i teksten. Over fire vers beder jeg-personen et ”du” om at give hende plads og lade hende få lov til at synge, føle og elske frit i stedet for at skulle indpasse sig i nogle på forhånd fastlagte rammer. Ligesom i Lis Sørensens sang er der tale om et opgør, en frigørelsesproces, og ligesom hos Sørensen slutter Melissa Horns sang med, at jeg-personen udtaler, at hun selv vil bestemme rammerne: ”Du vill att jag ska falla/ mot något som du har gjort till ditt/ men ska jag falla/ då ska det finnas tid att falla fritt”. Sådan! Hvis der skal faldes, skal det være på jeg-fortællerens egne præmisser.
Lena Nymans fortolkninger af forfatteren Bodil Malmstens digte skrev jeg om i en artikel for nylig (henvisning), og jeg vil afslutte dette lille causeri om frie fald i rockmusikkens tekster med en af teksterne fra Lena Nymans cd ”Bloss” (1997). I teksten beskriver jeg-personen sig selv som en linedanser: ”Balanskonstnär/ en lindansös är vad jag är”, og til denne beskrivelse svarer naturligvis en opfattelse af livet som en linedans: fuldt af farer og risici – men samtidig med mulighed for at leve fuldt ud i jagten på de svimlende øjeblikke: ”Fritt fall/ att kasta sej ut/ att störta ner/ att falla fritt/ ett ögonblick på liv och död och liv”. Læg mærke til, at livet optræder to gange i den sidste linje, som et vidnesbyrd om, at livet trods alt vil triumfere over døden i den farlige balancegang på linen. Det frie fald kan føles berusende; men hensigten med det er trods alt ikke at slå sig selv ihjel, men derimod at forhøje glæden ved livet.