dummy

Magisk guitar fra Paraguay

2-01-2019
Jens Laigaard
Anmeldelse

Egentlig hed han bare Agustin Barrios. Navnet Mangoré tog han efter en sagnomspunden høvding hos guarini-indianerne. Ved sine koncerter optrådte han undertiden i traditionel guarini-dragt og markedsførte sig selv som "guitarens Paganini fra Paraguays jungle". En slagkraftig blanding af folkelighed og ekvilibrisme, som han havde fuld dækning for i musikken. Et typisk koncertprogram bestod dels af transskriptioner af Bach, Beethoven og Chopin, dels egne kompositioner, som hentede inspiration i både folkemusik og det klassiske.

Barrios skrev over 300 stykker for guitar, men en stor del af dem er desværre forsvundet. Til gengæld var han hurtig til at indspille; der findes optagelser med ham tilbage fra tiden omkring første verdenskrig. Bortset fra en toårig visit til Europa i 1930'erne levede han sit liv i Sydamerika, som han gennemtrawlede på en evig turné fra syd til nord. Ikke uden grund sammenlignede han sig i et digt med middelalderens vandrende trubadurer.

Men henvisningen til Paganini er heller ikke ved siden af. Barrios var en opfindsom tekniker, som fik den klassiske guitar til at sige nye, forbavsende ting. Man kan lytte til "Las abejas", hvor sværmen af arpeggioer sætter liv i titlen ("Bierne"). Eller "Cueca", en chilensk folkedans med indlagt trommelyd. Eller hans sidste komposition, "Una limosna por el amor de Dios", hvor de klingrende tremoloer tryller guitaren om til en mandolin, så man ikke kan lade være at tænke på Italien.

Barrios' små stykker blander latinamerikansk magi med europæisk romantik, en umiddelbar musik, som alle kan glædes over. Philippe Lemaigre har indspillet alle Barrios' guitarværker på fem cd'er - men vil man bare høre et udvalg af de mest kendte stykker, går man ikke fejl af John Williams. Fornem fremførelse og varm lyd.

Lån The great Paraguayan fra dit nærmeste bibliotek