dummy

Muddy Waters: Folk singer

19-07-2015
Kjartan F. Stolberg
Anmeldelse

Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste nogensinde. Dette er nr. 280

Muddy Waters anses af mange som opfinderen af elektrisk blues, og det overraskede derfor mange, at hans album Folk singer fra 1964 var et 100% akustisk album. Foruden Waters på guitar har vi her to andre af blueshistoriens største navne: Willie Dixon på kontrabas og ingen ringere end Buddy Guy til at spille guitar sammen med Waters. Derudover er der en trommeslager ved navn Clifton James. Meget af albummets fokus ligger i forholdet mellem instrumenterne, og det er klart lige fra åbningsnummeret, "My home is in the delta". Det er en helt traditionelt opbygget bluessang, og hvis jeg spillede et cover af den her og nu, ville der ikke være noget imponerende ved den. Men Waters lægger hele sin sjæl i sin stemme, og det er bare skønt at høre på de dygtige musikere. Andet nummer, "Long distance call" er også imponerende, men det er ret skidt placeret, hovedsageligt fordi det er næsten identisk med åbningsnummeret. Det er samme basgang, samme trommeslag, samme melodi – bare lidt dybere. Waters er stadig dygtig i sin vokal, og de andre tre imponerer til stadighed, men de kunne da have ændret sangen lidt mere.

Så får man heldigvis en sang som "My captain", en mere ømt spillet sang. Der er ikke trommer på denne sang, og bassen er meget påpasselig med at dukke op. Waters føles for alvor sårbar i denne Dixon-skrevne sang, og de instrumentale passager er virkelig smukke. Der kommer gang i den med "Good morning little schoolgirl", oprindelig af Sonny Boy Williamson. Jeg blev introduceret til denne klassiker gennem Waters, og den frække lille sang er fænomenalt udført her. Det er helt seriøst en fantastisk udgave, og hvis du kan lide originalen, så bør du virkelig lytte til Waters-udgaven. "You’re gonna need my help" starter som en ganske ordinær bluessang, men Waters’ behandling er virkelig unik. Guitarsoloen, der begynder midt i sangen er noget af det flotteste, genren har oplevet. Denne plade lyder i det hele taget fedt. Hver eneste streng er så let at høre, man kan bare mærke sjælen. "Cold weather blues" er stort set "My captain" om igen, og ærlig talt er "My captain" bare bedre, selvom der er nogle flotte øjeblikke på dette nummer.

"Big leg women" er endnu en trommeløs sang, men den er meget liderlig og fast i rytmen, og at have så fast en rytme helt uden brug af trommer er rigtig flot. Og det lyder også fantastisk, helt ulig det meste andet blues-musik. Og hvis man skal blive ved de frække sange, så er intet nummer frækkere end "Country boy". Det er faktisk lidt svært at holde ud at høre på, hvor fræk han er, for det bliver en smule … sexistisk. Det bliver så sexistisk, at jeg er overbevist om, at han bare spiller en rolle, bl.a. fordi han bogstavelig talt synger “I’ll always treat you wrong”. Afslutningsnummeret hedder "Feel like going home", og det føles ikke rigtig som en afslutning, selvom titlen antyder det. Det er en fin sang, der udnytter Buddy Guy og Muddy Waters’ guitarkundskaber til at skabe meget unikke lyde, men et klimaks ville jeg næppe kalde det. Som med de fleste albums fra før ca. 1965, så er strukturen ikke helt fantastisk. Lyden på denne plade er absolut det mest tiltrækkende, for den er stadig fantastisk i dag. I 1964 var dette album epokegørende og unikt. I dag er det stadig imponerende, men det føles som så meget andet.

Besøg Kjartans musikblog