Genrer


To perler fra Tomas Ledin
I september 2023 blev Tomas Ledin indvalgt i den svenske Music Hall of Fame – omsider, kunne man tilføje. Ledins aktive musikerkarriere strækker sig over mere end 50 år, fra Visfestivalen i 1972 og frem til hans jubilæumskoncert i Globen 2022, som bl.a. også skulle markere hans 70 års fødselsdag. Undervejs i karrieren har Ledin været med til at synge kor i ABBA, til ar arrangere den store ANC-koncert mod apartheid i 1985 og til at stå i spidsen for den årlige svenske koncertturné Rocktåget.
Desuden har han bidraget til Melodifestivalen hele 8 gange i perioden 1972-1989, dels som sangskriver og dels som optrædende. I 1980 vandt han konkurrencen med sangen ”Just nu”. Og så er Ledin jo ikke mindst kendt og elsket for sine mange hits gennem årene, hvoraf de bedst kendte nok er ”Sommaren är kort”, ”Du kan lita på mig” og ”Sensuella Isabella”. Det må siges at være et særdeles velrenommeret musiknavn, der for nylig blev indvalgt i Swedish Music Hall of Fame – omsider.
Undertegnede har fulgt Ledins karriere i mange år, og jeg har også lyttet til en lang række af hans udgivelser – ofte med fornøjelse, men samtidig med et vist forbehold over for sangerens tendens til ind imellem at presse stemmen op i et lidt skingert leje. Det sidste er især tilfældet, når Ledin synger powerpop-sange, og dem er der desværre en del af i karrieren.
Den lidt skingre stemme bliver også tydelig ved Ledins koncerter, hvor han efter denne lytters mening har en tilbøjelighed til at råbe sangene ud i stedet for at synge dem. Men der må være mange, der har det anderledes end mig; Tomas Ledin har altid været et stort koncertnavn i Sverige, og der findes næppe den svenske scene, han ikke har stået på i løbet af sin 50-årige karriere.
Med vidöppna fönster
Når Ledin ”nøjes” med at synge sine tekster uden at presse stemmen, er han til gengæld en udelt fornøjelse at lytte til, hvis ellers materialet er godt nok. Derfor var det en stor og glædelig overraskelse for mig, da Ledin i 2004 allierede sig med en af de dygtigste svenske sangskrivere, Dan Hylander, som både er kendt for sine egne indspilninger, og som har skrevet sange til en række af Sveriges store musiknavne. Hylanders sange er som regel stærkt melodiske og iørefaldende, så sangeren ikke har behov for at råbe teksten ud, og det er også tilfældet med de sange, Hylander skrev sammen med Ledin til albummet ”Med vidöppna fönster” i 2004. Her er tale om ren vellyd for øret, med enkelte sporadiske indslag af Ledins festival-stemme, men i altovervejende grad med sange, som giver Ledin mulighed for at give ordene den plads og den fylde, de har brug for. I en enkelt sang, ”En för att sova”, giver Ledin i glimt los for sin skingre stemme, og det lyder ikke særlig godt i denne lytters ører, trods en udmærket melodi. Men det er heldigvis en enlig svale på albummet.
Ud over det lykkelige indfald at arbejde sammen med Hylander om sangmaterialet udmærker ”Med vidöppna fönster” sig især ved sit afslappede, stærkt jazz-prægede musikalske udtryk. De medvirkende musikere er dels rockmusikere, dels jazzmusikere, og det er ikke mindst de sidstnævnte, der har fået lov til at præge det endelige lydbillede på albummet. Her møder man både indslag af improvisationer og af jazzens blå toner; og først og fremmest møder man på den instrumentale side et af Sveriges største jazznavne i nyere tid, pianisten Esbjörn Svensson. Svensson var i 2004, da Ledin indspillede sin plade, en af Europas mest succesrige jazzmusikere, så det var noget af et scoop for Ledin at kunne præsentere ham på den nye cd. Esbjörn Svensson døde i 2008, i en alder af kun 44 år, få år efter indspilningen af ”Med vidöppna fönster”; men inden da havde han heldigvis nået at vise eksempler på sin kunnen på Ledins mest jazzede album til dato. Ledin, Hylander og Svensson er et stærkt trekløver, som har gjort 2004-udgivelsen til en nydelse at lægge ører til og et højdepunkt i Ledins karriere.
Höga Kusten
Efter den atypiske, men stærkt vellykkede ”Med vidöppna fönster” udsendte Ledin i 2006 cd´en ”Plektrum”, og her havde han desværre fundet sin pressede, stadionrock-stemme frem igen og tilmed ladet den arbejde i et mærkværdigt elektronisk ekkorum-regi. Det lød ikke godt i denne lytters ører. Senere fulgte en – efter min mening – kun delvis vellykket udgivelse i 2009: men på dette tidspunkt var Ledin allerede i fuld gang med at tænke over det projekt, der i 2013 skulle vise sig at blive hans mest helstøbte og bedste udspil nogensinde (sammen med 2004-cd´en): ”Höga Kusten”. Cd´en indbragte Ledin flere musikalske udmærkelser i Sverige, og den røg straks til tops på salgslisterne. Alligevel er den ”nye”, 10 år gamle udgivelse ikke tilgængelig på de danske biblioteker, hvilket måske kan synes besynderligt i betragtning af ophavsmandens fremtrædende placering i den svenske musikverden. Men måske er det emnet for koncept-cd´en, der ikke siger danskerne ret meget?
”Höga Kusten” er kyststrækningen fra Örnsköldsvik til Härnösund i det nordsvenske landskab Ångermanland. Kysten her består bl.a. af høje klipper, som blev dannet under den seneste istid, og som nogle steder rager knap 300 meter op over havoverfladen. De særprægede geologiske formationer gjorde, at Höga Kusten i 2000 blev optaget på UNESCO´s verdensarvsliste, og området er i dag et meget besøgt turist- og vandringsmål. Ved siden af de geologiske seværdigheder er området ved Höga Kusten især kendt for, at det var her, det såkaldte oprør i Ådalen fandt sted i 1931. ”Oprøret” bestod i, at de strejkende arbejdere i Ådalen havde arrangeret en demonstration mod strejkebryderne; men til trods for at der var tale om en lovlig manifestation, endte demonstrationen med, at militæret skød og dræbte 5 af de strejkende arbejdere. Bo Widerberg lavede i 1969 filmen ”Oprøret i Ådalen” om begivenhederne, der stadig står som en uafvaskelig sort plet i Sveriges historie.
Tomas Ledin er født i Östersund, langt fra Den Botniske Bugt. Men hans farfar og farmor boede i Ådalen, så den lille Tomas tilbragte mange somre på Höga Kusten, og han blev også så glad for området, at han som voksen købte et sommerhus her. Ud over kærligheden til kystområdet i Ångermanland fik Tomas Ledin desuden fortællingen om oprøret i Ådalen med fra sine sommerferier hos bedsteforældrene, for farfaderen var selv med i demonstrationstoget i 1931. Hans beretninger har udmøntet sig i sangen ”Min farfar gick i tåget”, som nok er den bedste af sangene på ”Höga Kusten”. Men også flere af de andre bidrag til cd´en er højdepunkter på albummet, ligesom de hævder sig flot i Ledins store bagkatalog af sange. Det er tydeligt, at emnet har virket stærkt inspirerende på sangeren, som her har skabt et gennemarbejdet og vellydende værk, der da også indbragte ham en Grammis i 2004 for årets bedste folkemusik/vise-album.
Akkompagnementet til sangene på ”Höga Kusten” er rent akustisk, og ifølge Ledin selv foregik indspilningerne samme måde, som man indspillede på før i tiden. Alle musikerne satte sig i en ring og spillede på deres instrumenter – samtidig. Denne umiddelbare tilgang til indspilningerne kan høres på det færdige resultat i form af en varm og organisk musik, som svarer perfekt til sangteksternes kærlighedserklæring til naturen i området Höga Kusten og til Ledins lykkelige barndomserindringer fra somrene i det smukke landskab.
Sangeren har endda levet sig så meget ind i egnens særpræg, at han synger på ångermanlandsk dialekt på to af sangene, hvilket giver dem et vist autentisk præg. Men det er nu i denne lytters ører primært sangene på rigssvensk, der gør albummet til et lille mesterværk i Ledins omfattende produktion.