Genrer


Public Enemy: It takes a nation of millions to hold us back
Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste. Dette er nr. 48
Hiphop startede essentielt som en form for festmusik, men der gik ikke længe, før en række grupper begyndte at sprøjte politisk og social bevidsthed ind i stilarten – især fra et eksplicit afroamerikansk perspektiv. Man kan pege tilbage til tidlige udgivelser som "The message" af Grandmaster Flash, men det første store navn som for alvor var forbundet med en politisk holdning var Public Enemy, der i slut-80’erne udforskede potentialet for hiphop som politisk udtryksform, mest mærkbart med deres andet album, It takes a nation of millions to hold us back fra 1988. I front finder vi rapper Chuck D, der behersker mikrofonen så stilsikkert, at han stadig i dag lyder målrettet, faretruende og overbevisende, når han kalder til oprør på sange som "Prophets of rage" og "Rebel without a pause". Der skal ikke være nogen tvivl om, at han har været indflydelsesrig i sin levering – det triolbaserede flow, kunstnere som Migos og Gucci Mane har populariseret i de senere år, mestrer Chuck D allerede her på sangen "Bring the noise". Med sig har han Flavor Flav, der ikke så meget rapper, som han råber hist og her for at holde gang i energiniveauet. Deres fælles dynamik fungerer rigtig godt – de er totale modsætninger i stilart og teknik, hvilket gør deres lyd varieret.
Deres lyd kommer fra et klassisk rapper/dj-setup. Bag grammofonerne finder man Terminator X, og bevæbnet med et eklektisk udvalg af samples, formår han ganske imponerende at give albummet en sammenhængende lyd. Det kan næppe have været let, når instrumenterne kan komme fra både Slayer, David Bowie og James Brown. Han formår ofte at gøre dette gennem velvalgte trommer – uanset om vi har at gøre med metalguitar, vinylscratch eller soulblæsere, vælger han simple, funky trommer, der definerer gruppens lyd og giver Chuck D god mulighed for at udfolde sig med diverse farverige flows. Der er en række kortere tracks, hvor Terminator X fyrer den af på sine turntables, og mens de muligvis skaber lidt sonisk variation, er de også ret forglemmelige. Det problem kunne sagtens være løst på anden vis, f.eks. med nogle tracks, der blev rappet på anden vis end med Chuck D’s konsekvent frembrusende, selvsikre og konfronterende levering. Kunstnere som Kendrick Lamar, Joey Bada$$ og A Tribe Called Quest har sidenhen vist, at man sagtens kan få stærke politiske udtalelser igennem med mere underspillede vokaler. Desværre lader det til, at Public Enemy ikke er særlig interesserede i at være diskrete. Som man nærmer sig slutningen af pladen, har sangene også ofte flere og flere samples, og sample-lydmurene kan være lidt af en mundfuld, når albummet næsten aldrig tager en slapper.
Albummet er dog lyrisk rigtig genialt sammensat. I sin oprindelige vinyludgave bestod den af to sider: en "Side Silver" og en "Side Black". Den første halvdel er en lidt mere radiovenlig, knap så politisk aggressiv side, der dog stadig ikke er bleg for at bruge revolutionære billeder. Her handler teksten ofte om gruppen selv og om hiphop som udtryksform, og i disse sange viser de også hvordan politik på sin vis er uadskillelig fra hiphopgenren i musikkens natur. På den anden halvdel, der i mine øjne holder endnu bedre, skruer de yderligere op for den revolutionære ånd. Sangtitlerne taler nærmest for sig selv: "Black steel in the hour of chaos", "Rebel without a pause" og ikke at forglemme det catchy afslutningsnummer,"‘Party for your right to fight". Det nummer afslutter ganske charmerende pladen med at Chuck D og Flavor Flav halvkluntet rapper i kor, men det gør kun, at jeg kan mærke det sammenhold og den kærlighed i gruppen, der gør deres kamp værd at kæmpe. Jeg får helt lyst til selv at deltage i deres revolution. Der er sket meget i hiphop i de 30 år siden udgivelsen af It takes a nation of millions to hold us back, og albummets alder viser sig skam. Men det, albummet siger, er stadig både relevant og overbevisende at lytte til.
Lån It takes a nation of millions to hold us back fra dit nærmeste bibliotek