Genrer


Rockmusik på Folkeuniversitetet
Hvis man vil vide noget om rockmusik, kan man f.eks. læse nogle af de relativt korte artikler om diverse musikere og musikformer på denne hjemmeside – eller man kan læse artikler på internettets mange andre hjemmesider. Man kan også læse de bøger og tidsskrifter om rockmusik, der findes på og kan bestilles fra Danmarks rimeligt velforsynede folke- og forskningsbiblioteker. Eller man kan melde sig til et af de kurser, de forskellige dele af Folkeuniversitetet afholder rundt omkring i landet i den kommende sæson.
Ved at studere de forskellige tilbud om musikforedrag, som de forskellige afdelinger af Folkeuniversitetet lokker med, får man et klart indtryk af, at Aarhus Universitet står for langt de fleste af foredragene om rockmusik – og desuden får man det pudsige indtryk, at de fleste af Aarhus Universitets foredrag finder sted i København, evt. med dubleringer i Aarhus. Visse foredrag må man til Ålborg, Odense eller Esbjerg for at deltage i – men hovedparten af foredragene finder altså sted i hovedstadsområdet.
En gennemgang af de kommende rockmusikforedrag viser også, at relativt få navne dominerer listen over foredragsholdere – med musikjournalist og Gaffa-redaktør Espen Strunk som langt det hyppigst optrædende navn på listen. Man møder dog også andre foredragsholdere i Folkeuniversitetets regi, bl.a. den tidligere musiker Per Wium samt Neal Ashley Conrad; men Espen Strunk står altså for hovedparten af foredragene om rockmusik, og ham kan man møde forskellige steder i landet (med de samme foredrag). Enkelte foredrag skal man til Jylland for at opleve, bl.a. nogle foredrag om den dansksprogede rockmusik; men ellers er det primært i København, det sker.
Forskel i tilbuddene i Aarhus og København
Hvad er det så for emner og temaer, man kan møde på Folkeuniversitetets kurser i det kommende år? Stort set er det et bredt spektrum af rockmusikkens store navne, der bliver taget under behandling i de forskellige kursustilbud, som regel med et enkelt navn eller en enkelt udgivelse i fokus i de knap 2 timer, et almindeligt foredrag varer. Det er naturligvis begrænset, hvor meget man kan nå at sige om en rockmusikers karriere på den korte tid; men så må man gå videre til litteraturen om det pågældende navn, hvis man er interesseret i at vide mere, og universitetsforedragene er vel også primært tænkt som appetitvækkere og inspiration til videre selvstudium. Ud over, at det jo ofte er mere spændende at få fortalt noget af et levende menneske end selv at skulle læse sig til oplysningerne.
Rockmusikforedragene ved Københavns Folkeuniversitet adskiller sig dog afgørende fra billedet af de små appetitvækkere. I københavnsk regi strække foredragene sig over forløb på flere dage, hvilket – alt andet lige – skulle give de deltagende bedre mulighed for at fordybe sig i emnerne. Københavns Folkeuniversitet tilbyder dog kun 2 foredragsrækker om rockmusik i det kommende halvår, og det giver naturligvis kun mulighed for at trænge dybere ned i et yderst begrænset hjørne af rockmusikken. Men for dem, der interesserer sig for David Bowie eller Beyoncé, er der mulighed for at blive klogere på emnet i efteråret 2025, hvis man ellers har nogle onsdage eller torsdage ledige i den periode.
Mere interessant i denne musikelskers optik er imidlertid Aarhus Universitets lange række af rockmusikforedrag hen over sæsonen 2025/2026. Hele 16 foredrag har jeg opgjort antallet af foredrag til, og selv om 3 af de behandlede musikere optræder 2 gange i forskellige foredrag, spænder Folkeuniversitetets foredragsrække trods alt ret bredt og formår at favne en stor del af den klassiske rockmusik – for det er udelukkende den, foredragene koncentrerer sig om. De 13 omtalte musikere er alle navne, der har været med til at præge rockmusikken og har haft indflydelse på dens udvikling, bl.a. ved at påvirke andre musikere. Det er efter min mening en særdeles relevant synsvinkel at anlægge ved udpegningen af navne, der berettiger til et foredrag.
Der er naturligvis et utal af musiknavne, det også kunne være interessant at høre et foredrag om – f.eks. navnene fra den såkaldte Britiske Invasion i 1960´erne, hvor kun den i sammenhængen lidt atypiske gruppe Procol Harum er repræsenteret med et foredrag. Men dels er Folkeuniversitetet jo ikke et musikuniversitet, hvorfor der skal være plads til mange andre emner end rockmusikken i foredragsvirksomheden. Og dels afholder Folkeuniversitetet nye foredrag hvert år, så hvad der ikke nås det ene år, kan måske blive taget op det næste år. Eller måske har der ligefrem for nylig været afholdt foredrag om nogle af de emner og musikere, der glimrer ved deres fravær i årets katalog.
Foredrag om klassisk rock
Hos Aarhus Folkeuniversitet er det altså ikke musikalske grønskollinger som Beyoncé (der albumdebuterede som solist for ”kun” ca. 20 år siden), man skal forvente at møde i foredragsform. Her har musikerne, der tages under behandling, navne som Bob Dylan, Neil Young, Bruce Springsteen og Lou Reed. Samt Joni Mitchell og Patti Smith, for heldigvis er der også blevet plads til et par indflydelsesrige kvinder i den relative lange foredragsrække.
Ingen af de behandlede musikere er vårharer, og kun Nick Cave skiller sig med sine kun 67 år ud fra det overordnede billede af musikalske koryfæer langt over pensionsalderen – suppleret med et par navne på afdøde musikere. Til gengæld er der kun tale om navne fra den allerøverste kvalitetshylde blandt de 13 universitetssanktionerede rockmusikere, og med en relativt pæn spredning på forskellige musikgenrer (inden for den klassiske rock) skulle der være noget for enhver smag i Folkeuniversitetets kommende foredragsrække.
Man skulle måske ikke tro, at der var meget nyt at sige om en musiker som Bob Dylan, som er emnet for to 2-timers foredrag i København, og foredraget om ”Nobelpristageren Bob Dylan” tilbyder da også blot ”et strejftog i Dylans enestående værk og karriere”. Det foredrag behøver undertegnede næppe at melde sig til; men jeg kunne egentlig godt tænke mig at overvære Espen Strunks andet Dylan-foredrag, hvor han specifikt vil fokusere på udgivelsen ”Street-legal” fra 1978. Det er ikke et af Dylans mest eksponerede værker; men albummet indeholder en stribe formidable sange, der snildt kan måle sig med det bedste i Dylans øvrige sangkatalog: ”Changing of the guards”, ”No time to think” og ”Señor”. Det er fint set af Strunk at hive et måske lidt overset Dylan-album længere frem i rampelyset.
Derimod frister det ikke undertegnede specielt meget at høre om The Doors og deres i øvrigt glimrende LP ”L.A. woman”, om Bruce Springsteen og hans E. Street Band eller om Neil Youngs lange og glorværdige karriere. Der tror jeg nok, jeg er godt dækket ind i forvejen – selv om man selvfølgelig aldrig på forhånd kan vide, hvad man kommer til at høre i løbet af et foredrag på knap 2 timer. Men ud over Strunks gennemgang af Dylans ”Street-legal” tror jeg, at det er Per Wiums foredrag om Procol Harum og deres ”tidløse lyd”, der lokker denne rockmusik-fan mest. Andre vil sikkert have andre præferencer og andre yndlingsmusikere, så hvis man vil være sikker på ikke at gå glip af noget, er der nok ikke andet for end selv at gå ind på Folkeuniversitetets hjemmeside og der gennemgå tilbuddene. Adressen er www.fuau.dk .
Foto: Wikimedia Commons