Genrer


The Rolling Stones: Beggars banquet
Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste. Dette er nr. 57
Da jeg første gang satte den klassiske plade Beggars banquet, som The Rolling Stones udgav i 1969, på, blev jeg mødt af “Sympathy for the devil”, der er noget nær det perfekte åbningsnummer. Den groovy sambarytme i percussion-sektionen sat op imod Keith Richards’ højaktive bas er i sig selv vidunderligt at lytte til, men uanset om man kigger på den sjove, lettere morbide tekst, det velklingende klaver eller det sjove “woo-hoo” fra koret i baggrunden, så går det hele op i en højere enhed. Den sang er på en gang det bedste og det værste ved Beggars banquet, for resten af pladen har svært ved at leve op til de umådeligt høje standarder, der bliver sat fra starten. Der er en del nedtonede, rå numre, der tager meget fra blues og country, og størstedelen af instrumenterne fra åbningsnummeret vender ikke tilbage senere på pladen. Efter en del gennemlytninger er jeg dog endelig begyndt at kunne sætte pris på resten af pladen, der trods alt har ret meget at byde på.
The Rolling Stones’ tidligste materiale tog udgangspunkt i blues, og på Beggars banquet vendte de tilbage til deres rødder, blot som mere erfarne musikere, der havde fået mere kreativ frihed nu, hvor de var superstjerner. De rendyrkede blues-sange som “No expectations” og “Prodigal son” er virkelig velarrangerede, og de bærer en nydeligt eksekveret lyd, der gør, at man kan lægge mærke til al finessen i instrumentationen. Hvis pladen havde været fyldt med sådan nogle numre, ville jeg nok være helt oppe at køre over den. Den samme produktion fungerer også fantastisk på folk-sangen “Factrory girl”, der blander violin og akustisk guitar med tablas og congas på en måde, der underligt nok virker helt naturlig. Dette nummer agerer også som stemningsmæssig optakt til den afsluttende “Salt of the earth”, der starter som endnu en vemodig folk-ballade, før den elegant udvikler sig mod et gospel-inspireret klimaks. Mens lyden er smuk på tværs af de mere afdæmpede numre, er sangskrivningen mere svingende. “Dear doctor” er en ret fjollet country-sang, “Parachute woman” gør ikke noget, man ikke har set mangt en blues-trubadur gøre før, men omvendt er “Jigsaw puzzle” og “Salt of the earth” nogle af gruppens i mine øjne mest oversete kompostioner.
“Sympathy for the devil” er ikke det eneste nummer, der stikker ud på Beggars banquet. Der er også to hårdere, mere fyldige rocknumre, der peger i nogle andre retninger. Den første er den klassiske “Street Fighting Man”, der foruden et kreativt arrangement byder på en mere hektisk, vred stemning end pladen generelt byder på. Det er et godt nummer, det har en fed tekst, men midt mellem to numre, der er så jordnære som “Jigsaw puzzle” og “Prodigal son” kommer den lidt ud af det blå. Det andet nummer er den lumre “Stray cat blues”, der absolut er nummeret med den mest arketypiske Rolling Stones-lyd på pladen. Ud over at teksten er ret creepy, hvis man lige hører efter i starten, føles den ret ligegyldig. Nummerets seksuelle natur var muligvis mere opsigtsvækkende i 1968, men i dag kan man lidt undre sig over, hvad de egentlig vil sige. Nummeret passer dog betydeligt bedre, da den kommer lige efter den ligeledes blues-inspirerede “Prodigal son”, og den formår også få den yndige lyd på den efterfølgende “Factory girl” til at lyde endnu skønnere. Mens jeg stadig synes, at Beggars banquet er lidt af en blandet oplevelse, må jeg sige, at den bliver bedre med hver gennemlytning. Jeg havde bare forventet lidt mere.